Arne ofrer leiligheten for å utvide enda mer

Denne gjengen har 91 dager på seg før åpning trinn II – og etter det setter de trolig i gang med trinn II og IV: Nicolay Edvardsen, Daniel Hale, Gabriele Oehninger-Storvoll, Marius Hoff Pettersen, Arne Børresen, Tore Jacobsen, Haakon-Christian Oehninger-Storvoll, Arne Olsen og Odd Johannessen (foran) foran det som skal bli Gamlebyen med den gamle befalsmessen og vindebrua plassert. Truls Helgesen var ikke til stede.

Denne gjengen har 91 dager på seg før åpning trinn II – og etter det setter de trolig i gang med trinn II og IV: Nicolay Edvardsen, Daniel Hale, Gabriele Oehninger-Storvoll, Marius Hoff Pettersen, Arne Børresen, Tore Jacobsen, Haakon-Christian Oehninger-Storvoll, Arne Olsen og Odd Johannessen (foran) foran det som skal bli Gamlebyen med den gamle befalsmessen og vindebrua plassert. Truls Helgesen var ikke til stede. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

91 dager før åpningen av den nye fløyen til Gamlebyen modelljernbanesenter, er det allerede klart at det trengs enda mer plass. I neste byggetrinn ryker Arne Børresens leilighet!

DEL

– Arealet er jo ikke stort nok. Mens leiligheten vi bor i er på 140 kvadratmeter. Hvis vi tar bort vegger og gjør den om til ett rom, så ….

Nordens største

12. desember åpner den nye fløyen i Bachegården som vil gjøre Gamlebyen modelljernbanesenter til Nordens største. Der skal blant annet togene kjøre gjennom Gamlebyen i miniatyrutgave. I tillegg blir det kafé – selvsagt med sitteplasser i en togkupé – i underetasjen på den nye fløyen.

Men toggeneral Arne Børresen og hjelperne hans kommer ikke til å være ferdige med utbyggingen når trinn II åpner.
Tvert imot. Børresen er for lengst i gang med planleggingen av trinn III og trinn IV.

540 kvadratmeter

Allerede nå er det klart at plassen i den nye fløyen på 130 kvadratmeter (i tillegg til de 270 kvadratmeterne som har vært modelljernbanesenter i to år) er for liten. Det blir rett og slett ikke plass til hele Gamlebyen. Det nederste kvartalet ned mot elven kommer ikke med som en del av modelljernbanesenteret denne gangen.

Les også: 40.000 har sett modelltog

Børresen er helt klar på at han gjerne ofrer familiens leilighet for at Gamlebyen modelljernbanesenter skal få mer plass. Blir det modelljernbane også i Børresens leilighet, vil Gamlebyen ha fått rundt 540 kvadratmeter modelljernbanesenter når trinn III er ferdig. Han antyder selv sommeren 2014 som et mulig tidspunkt for åpning.

Blir stiftelse

Beslutningen er ikke helt spikret ennå, siden togsjefen i Gamlebyen for tiden jobber med å få flere av modelljernbaneentusiastene i senteret formelt involvert i driften. Dermed blir det flere som skal ha et endelig ord med i laget.

– Oppunder 2013 skal vi få laget en stiftelse eller et AS, slik at flere kan få et faktisk eierforhold til prosjektet. Det naturlige da er at stiftelsesstyret beslutter veien videre. Men jeg har sagt at jeg gjerne stiller leiligheten til disposisjon, sier Børresen.

Vokser enda mer

Men togentusiastene i Gamlebyen er ikke ferdige med det. Børresen har også inngått en avtale om leie av et av nabolokalene i Torggata. Her vil det – på lang sikt, understreker Børresen – bli butikk som selger modelltog.

– Der vil vi selvføgelig selge Märklin-modelljernbaneutstyr, sier Børresen. Han tør ikke spå når butikken med modelltog blir en realitet.

– Dette skjer ikke i morgen. Vi har så vidt kommet oss inn der og begynt å rydde, understreker han.

12 ildsjeler

Akkurat nå er det imidlertid mest fokus på den nye fløyen som åpnes i desember. Arne Olsen, pensjonisten som i mange måneder nesten har jobbet heltid med å bygge hele Gamlebyen i miniatyr, er ferdig med ni kvartaler – og mangler fremdeles to. Odd Johannessens voller og vollgraver er i ferd med å ta form, foreløpig i vinterhvit utgave. Børresen opplyser at det vinterhvite etter hvert vil bli sprøytet sommergrønt med elektronisk gressmaskin, slik at gresset står oppreist. Johannessen har også bygget opp førerhuset på et lokomotiv i full størrelse i den nye fløyen. Haakon-Christian Oehninger-Storvoll er i ferd med å sørge for at lokomotivene og togskinnene kommuniserer med datautstyret på senteret. Tore Jacobsen holder på å male vestsiden av byen på veggen bak Gamlebyen. Totalt er det 12 ildsjeler som er mest involvert i prosjektet.

Flere åpningsdager

– Når de nye lokalene åpner, må vi nok utvide åpningstidene fra helgeåpent til også å ha dørene åpne på tirsdager, onsdager og torsdager, sier Børresen.

Det begynner nemlig å bli trangt også av folk på senteret, ikke bare av tog, bygninger og nye ideer. Som Fredriksstad Blad meldte i forrige uke, trakk modelljernbanesenteret 22.000 mennesker i løpet av sommermånedene. Bare i løpet av forrige helg, da de feiret toårsjubileum med gratis pølser, dukket det opp 890 mennesker. De la igjen over 11.000 kroner bare på lørdag. Det meste av overskuddet skal tilbake til driften igjen i form av videre utvikling, forsikrer Børresen.

Hvor mye han kommer til å ha investert i prosjektet når den snart ferdige fløyen åpnes 12. desember, har han ikke full oversikt over. Han er heller ikke sikker på hvor mange meter – eller kilometer – med modelljernbanespor som vil være på plass da.

– Nei, vi har ikke hatt tid til å regne det ut. Da må vi nesten gå gjennom kartongene vi fikk sporene i og legge sammen!

Artikkeltags