Arne Børresens jernbaneimperium vokser

Denne modellen av Gamlebyen skal stå i modelljernbanen. Arne Olsens modell skal utvides med flere kvartaler. Fasaden mot brusglassene viser Torvgaten ned mot Voldgaten.

Denne modellen av Gamlebyen skal stå i modelljernbanen. Arne Olsens modell skal utvides med flere kvartaler. Fasaden mot brusglassene viser Torvgaten ned mot Voldgaten. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

– Når arbeiderpressa ikke har bruk for meg lenger, så er det kanskje ikke så dumt å bli gårdeier og kapitalist.

DEL

Den tidligere Demokraten-journalisten Arne Børresen humrer.

Hans nye karrière som privat jernbanedirektør skyter virkelig fart.

I går ble det seneste tilskuddet til Gamlebyen Modelljernbanesenter i Voldgaten vist frem for verdenspressen.

Stor dugnadsinnsats

Gjennom en imponerende dugnadsinnsats har 14 kæll og ett kvinnfolk gjenreist den gamle Bachegården bak «Kortevaren» i Rådhusgaten i Festningsbyen.

Et praktbygg i tegl på 240 kvadratmeter totalareal. Der skal nye meter til modelljernbanen legges- og best av alt – nå kan publikum gå inn i anlegget på den ene siden av kvartalet og ut på den andre.

Planlagt åpning av den nye banestrekningen er den 12. desember neste år. Skriver man det med tall blir tidspunktet mye mer interessant- 12.12.12.

Åtte dager før jorden angivelig skal gå under – så i hvert fall noen besøkere får med seg herligheten.

(Saken fortsetter under filmen)

 

Populært senter

– Jeg håper det blir flere enn noen, smiler Børresen.

– Hittil har 56.000 av dem besøkt anlegget i Gamlebyen. Med Nordens snilleste billettpriser på 30 kroner, vil nok flere valfarte til senteret i fremtiden.

– Jeg eier nå to eiendommer og flere hus i dette kvartalet. Fremtidsplanene er å utvide senteret til også å omfatte bygningen i Voldgaten 8 som utgjør min kjære Monica og mitt hus. Da vil over 500 kvadratmeter modelljernbane brette seg ut, sier han.

Det at avisen hele tiden refererer til Arne Børresen er egentlig imot den samme Børresens uttrykte ønske.

– Du må ta med hele toggjengen, gjentar han.

Og det gjør vi nå.

Uten de 12-15 entusiastene som hjelper til med prosjektet ville det aldri sett dagens lys.

Her finns systemprogrammerere, lakkerere, modellører, elektrikere og arkitekter i alderen 17 til 77.

Mesteparten har de bygget på dugnad på fritiden.

Den gamle prosjektingeniøren Kjell Veine (77) er med. Mannen bak svære byggeprosjekter som eksempelvis Kongstenhallen.

Eller det unge datageniet Håkon Christian Oehninger Storvold (20) som til daglig er systemprogrammerer.

(Saken fortsetter under bildet)

Dugnadsgjeng og togentusiaster

DUGNADSGJENG OG TOGENTUSIASTER: Fra venstre ser vi Simon Riff, Jan Olav Iversen, Nicolai Edvardsen, Arne B, Håkon Chr. Oehninger, Daniel Riff, Kjell Veine, Arne Olsen og Karl-Erik Hagen.

Mannskapet på toget

Toggjengen består for øvrig av Arne Olsen (65) som bygger modellen av Gamlebyen som du ser på bildet til høyre.

Jan Olav Iversen (18) som er konduktør på anlegget, Karl-Erik Hagen (52) som er guide, Truls Helgesen (43) som bygger opp toglandskap, Nicolai Edvardsen (64)-landskap, Simon Riff (17)-landskap, Karl Jørgen Marthinsen (18)-modellbygger, Gabrielle Oehninger (54)-landskap, Jonas B. Jacobsen (22)-togfører, Freddy Pettersen (56) og Marius Pettersen (16) og sist, men ikke minst Trond Haraldstad.

Når modelljernbanen svinger seg inn i nybygget i desember neste år, møter togsettene et flatere landskap.

– Toget går inn i lavlandet og urbane strøk i forhold til den eldre delen av banen.

En attraksjon blir en tro kopi av deler av Gamlebyen som Arne Olsen er i ferd med å bygge. Ved åpningen neste år har Arne B. klart å ferdigstille en ny jernbane på to år. Kanskje han burde bli direktør i Jernbaneverket?

Les også:

Artikkeltags