Nå blir NSB latterliggjort på internett

VY: Nå skal NSB ikke lengre hete NSB, men Vy. Det får internett til å koke over med latterliggjøring. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)
Etter navnebyttet fra NSB til Vy blir selskapet latterliggjort i sosiale medier. «Hva med Buss for tog ASA?» skriver en bruker på Twitter.
(Tønsbergs Blad) Tirsdag morgen lanserte NSB det nye navnet for selskapet. Det skal gå fra NSB til Vy.
Nå blir det store selskapet latterliggjort i sosiale medier. På Facebook får de spesielt kjørt seg.
LES OGSÅ: NSB skifter navn til Vy
Rødt: – Nok et meningsløst navnebytte
Også Rødt-leder Bjørnar Moxnes hiver seg på med en tweet.
Nok et meningsløst navneskifte. Men why? https://t.co/6JhUh7zLNG
— Bjørnar Moxnes (@bmoxnes) March 12, 2019
Statssekretær for Venstre, Sveinung Rotevatn har imidlertid bestemt seg for å være positiv.
Nei, no er Twitter så kollektivt mot at NSB skal skifte namn at eg er innstilt på å vere positiv, uansett kor teit det måtte vere.
— Sveinung Rotevatn (@Rotevatn) March 12, 2019
«Nei, vi får ta oss en Vy-tur» skriver en på facebook, og ler.
«Vi får i det minste håpe vyene setter prisene lavt, i det minste.»
Forslag: – Buss for tog AS?
En annen bruker foreslår «Rot og Surr AS».
Ifølge NSB er «Vy» et norsk ord som betyr «utsyn og utsikt», sa konsernsjefen.
Enkelte brukere skriver som respons: «Hva med innsikten?»
@nsb_no, kva i helsike er #Vy for noko vrøvel? Norges statsbaner er #NSB. Mitt jernbaneselskap. Om de òg driv med buss, helt ok, men de er framleis #NSB. Historielaust, heilt seriøst. #nrkdebatt #NRKnyheter
— Erlend Vold Enget (@EV_Enget) March 12, 2019
Noen er også litt forbanna på selskapet for navnebyttet.
«Makan til pjatt. Når går toget til Setesdal?» skriver en på Facebook.
– Ser ut som en mintlakris
Det er ikke bare navnet som får gjennomgå. Det gjør også fargene og logoen.
og når du ikke trodde det kunne bli verre (#nsb til #vy), her er logoen.. Jamre for noe blodfattige greier, ser ut som en mintlakris av en eller annen type pic.twitter.com/wUVCJLCa6f
— Lars Brockstedt (@sponsorradgiver) March 12, 2019
Det går også gratulasjoner til reklamebyrået som har vært involvert.
«Gratulerer til et reklamebyrå som har tjent sine millioner på å sette sammen TO bokstaver, haha. Må være rekord.» skriver en bruker.