Samarbeidet er i boks: CC Cowboys og Nøisom lanserer rockeøl fra Fredrikstad

TIGERGUTT: I et år har Nøisom og CC Cowboys samarbeidet om et helt spesielt øl, og mandag kunne Tormod Stene-Johansen (f.v.), Pål Pettersen og Magnus Grønneberg stolt vise frem resultatet.

TIGERGUTT: I et år har Nøisom og CC Cowboys samarbeidet om et helt spesielt øl, og mandag kunne Tormod Stene-Johansen (f.v.), Pål Pettersen og Magnus Grønneberg stolt vise frem resultatet. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I et år har Magnus Grønneberg fra CC Cowboys og Nøisom jobbet sammen om et helt spesielt Fredrikstad-øl, og om en uke står «Tigergutt» i butikkhyller over hele landet.

DEL

For et drøyt år siden møtte Magnus Grønneberg, vokalist og frontfigur i CC Cowboys, Tormod Stene-Johansen, styreleder i Nøisom, på en fest. Da foreslo han å lage et øl sammen, og i dag er det et forslag som har båret frukter.

– Forslaget kom ganske sent på kvelden, men Tormod var veldig positiv, og sa han skulle ringe meg dagen etter. Jeg tenkte ikke noe mer på det, men så ringte han, og her står vi, sier Grønneberg.

Dødsrå øl

Praten på festen har resultert i en øl av typen pale ale som har fått navnet «Tigergutt» – med undertittel «Dødsrå». Designet på boksen er ikke til å ta feil av, og Grønneberg har selv vært med på å utvikle både boksen og innholdet.

– Det var en spontan idé, men da det ble en realitet måtte det blir «Tigergutt». Det er en låt som har tatt meg mange steder, og på en måte lever den sitt eget liv. Det er også en låt mange nordmenn har et forhold til, og nå håper vi folk vil synes dette samarbeidet er like dødsrått som det vi synes, sier Grønneberg.

BRYGGER: Magnus Grønneberg har selv vært med på å utvikle ølen, og fikk trådd til i bryggeriet på Øra.

BRYGGER: Magnus Grønneberg har selv vært med på å utvikle ølen, og fikk trådd til i bryggeriet på Øra. Foto:

Samarbeid i boks

Pål Pettersen, daglig leder i Nøisom, og Tormod Stene-Johansen forteller at dette er første gang de gjør et slikt samarbeid, men at det var føltes naturlig å gjøre det med Grønneberg.

– Lokalpatriotisme er viktig for fredrikstadfolk, og her har vi to nasjonale, lokale aktører som slår seg sammen og gjør noe nytt. Jeg tror Nøisom og CC Cowboys er, i tillegg til FFK, er noen av de varemerkene ting folk kjenner og bryr seg om. Da er det ekstra morsomt å gjøre et slikt stunt, sier Stene-Johansen.

Det er ikke bare samarbeidet som er nytt for Nøisom. For første gang gir de ut et øl på boks.

– Når vi først skulle gjøre noe slikt ville vi at det skulle skille seg fra det andre vi gjør. På boks blir det ekstra synlig at dette ikke er et øl som skiller seg fra de andre, sier Pettersen, og legger til at han tror dette er den første boksen i Norge som har to kroner på pantemerket.

I første runde produseres det 60.000 bokser av spesialølet, som blant annet skal selges i alle landets Meny-butikker.

LYST: Ølen er en pale ale, men initiativtakerne har også en overraskelse til dem som er mer glad i pils. Det kommer nemlig en oppfølger.

LYST: Ølen er en pale ale, men initiativtakerne har også en overraskelse til dem som er mer glad i pils. Det kommer nemlig en oppfølger. Foto:

Vill, vakker og våt sommerøl

På spørsmål om ølen er den første i en serie svarer de involverte at det blir det nok ikke, men at de allerede har én ny øl under produksjon.

– Denne gangen lagde vi en pale ale som er lys og lettdrikkelig, men det er ikke alle som liker det. Mange vil ha pils, og derfor kommer det en ny CC Cowboys-øl til sommeren. Den er lys og får selvfølgelig navnet «Vill, vakker og våt», men det blir nok ikke en ny øl for hver låt, forteller Pettersen.

Ikke en «sellout»

– Jeg har tenkt mye på dette med å ikke bli en «sellout», legger Grønneberg til.

– Ofte kan man bli beskyldt for å være for kommersiell når man gjør ting i samarbeid med næringslivet, men i dette tilfellet føler jeg ikke på det i det hele tatt. Vi gjør noe helt nytt, og det føles riktig. Det er et lokalt samarbeid basert på følelser og lokalpatriotisme, og da er det bare moro, avslutter han.

Mens «Tigergutt» kan kjøpes fra 19. februar kommer «Vill, vakker og våt» i hyllene i maimåned.

SAMARBEID: Magnus Grønneberg gleder seg til 60.000 bokser rulles ut i Meny-butikker i hele Norge neste uke.

SAMARBEID: Magnus Grønneberg gleder seg til 60.000 bokser rulles ut i Meny-butikker i hele Norge neste uke. Foto:

Artikkeltags