Milepæl for Quality Hotel: plussresultat og nye rekorder

JUBEL:  2016 ble året da minus snudde til pluss for Quality Hotel Fredrikstad. Også hittil i 2017 har det blitt mye jubel for hotellmanager Sabina Marika Widenqvist (i midten foran) og staben ved hotellet.

JUBEL: 2016 ble året da minus snudde til pluss for Quality Hotel Fredrikstad. Også hittil i 2017 har det blitt mye jubel for hotellmanager Sabina Marika Widenqvist (i midten foran) og staben ved hotellet. Foto:

Helt fra oppstarten og frem til og med 2015, har Quality Hotel gått i minus. I fjor, derimot, ble resultatet på over én million.

DEL

– Det er mye feiring om dagen. Siste allmannamøte var med cava og jubel, sier daglig leder Øyvind Svenskerud Hagen ved Quality Hotel Fredrikstad.

I pluss for første gang

For ikke bare gikk hotellet i pluss for første gang siden Choice-kjeden tok over hotellet i 2009. Svenskerud Hagen opplyser at 2017 så langt har bydd på nye rekorder og at også året i år totalt ligger an til å bli et rekordår.

Hotellet omsatte for 47,3 millioner kroner i 2016 og oppnådde et resultat før skatt på 1,3 millioner. Det er en resultatforbedring på hele 2,3 millioner kroner sammenlignet med 2015, da resultat endte på minus én million kroner. Omsetningen på 47,3 millioner kroner var en økning på sju millioner kroner sammenlignet med 2015, da den endte på 40,4 millioner kroner.

Inn på julebordsmarkedet

– Årsaken er enkelt forklart at vi har tatt større markedsandeler. Vi har vært strategiske i satsingsområdene våre både på å få flere konferanser til byen og på å få en større del av lokalmarkedet. Og ikke minst hadde vi en heidundrende avslutning på året hvor vi tok en stor posisjon på julebordsmarkedet, sier Svenskerud Hagen.

Svenskerud Hagen opplyser at han raskt satte i gang tiltak for å gjøre hotellet til en mer synlig aktør da han overtok ledelsen for hotellet i februar i fjor.

– Det ble investert en del penger i salg og marked for å gjøre oss synlige, sier Svenskerud Hagen.

Tror på ny rekord i år

Hotellet har også omdirigert bruken av en del ressurser for å satse mer på mat- og drikke.

– Det hadde hotellet bare en liten andel på. Nå mener jeg vi er i ferd med å bli storstua i byen. Det ser vi på vekstraten i år, sier Svenskerud Hagen.

– Ja, hvordan ser 2017 ut?

– Det ser ut som vi kommer til å få en omsetning som er åtte millioner kroner bedre enn fjoråret. Og det ser nesten ut som om vi kan nå to millioner kroner i resultat dersom det fortsetter som hittil, sier Svenskerud Hagen.

Han forteller at hotellet i år har hatt tidenes beste april og tidenes beste juni. I tillegg ligger hotellet an til tidenes beste september og oktober, opplyser han.

Belegg på litt over 50 prosent

– Vi har hatt en veldig god økning i bookingen av konferanser. Vi går en fantastisk høst i møte. I tillegg har vi høye forventninger til julebordssesongen 2017. 2017 blir et magisk år, fastslår hotelldirektøren.

Hotellet kan ikke melde om veldig stor økning i antall gjester på hotellrommene. Svenskerud Hagen anslår at belegget lå på i overkant av 50 prosent i fjor.

– Vi har ikke økt så mye i volum, men får bedre betalt per solgte rom, sier han.

Artikkeltags