Langt fra full gass

VIGDIS GILTUN   styreleder i Fredrikstad Biogass AS

VIGDIS GILTUN styreleder i Fredrikstad Biogass AS

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Fredrikstad Biogass AS har evaluert seg selv etter fire års drift. Styreleder ønsker større avsetning.

DEL

– Produksjonen av gass og kvaliteten på den, er som planlagt. Det som ikke har gått helt etter planen, er oppkjøp av busser som skal gå på gass, oppsummerer Vigdis Giltun, styreleder i Fredrikstad Biogass AS.
Biogass-selskapet har eksistert siden 18 desember 2001, og det er på tide å gjøre opp status:

Fire busser

Regnskapene viser at selskapet, som eies 50-50 av Borgbuss AS og Frevar, hadde et resultat før skatt i fjor på 64.000 kroner, omsetningen var på 1,1 millioner kroner. I 2003 var resultatet minus 327.000 kroner, mens omsetningen lå på 728.000 kroner.
Målt i bruk går nå fire av rutebussene til Borgbuss på biogass. Det gjør også en søppelbil og to tjenestebiler hos Frevar. Styreleder Vigdis Giltun er ikke fornøyd:
– Både Fredrikstad kommune og Østfold fylkeskommune bør være mer bevisste på biogass som drivstoff, sier hun, og tar til orde for at flere busser og enda en renovasjonsbil blir biogass-kjøretøy. Assisterende direktør i Frevar, Knut Lileng, har nylig uttalt til Dagbladet at det er nok biogass til å dekke forbruket til 12 rutebiler.

Først i Norge

Fredrikstad var først ute blant norske kommuner med produksjon av biogass til bussdrift. Utgangspunktet var at Fredrikstaddistriktets Rutebiler AS (FDR) ønsket å benytte naturgass som drivstoff i bussene, men det var liten tilgang på denne gassen.
Det førte til kontakt mellom Frevar og FDR, og til slutt en avtale om utnyttelse av biogass fra Frevars avløpsrenseanlegg. Bare denne delen av prosessen tok fire år, fra saken kom opp første gang i 1997 til det hele var klart.
Vigdis Giltun mener at rammebetingelsene må ta noe av skylden for at også videre utvikling har gått tregt.
– Det er ikke innført noen ordninger som fremmer kjøp av gasskjøretøy eller kompenserer for merutgiften ved kjøp av denne typen miljøvennlig kjøretøtøy, konstaterer hun.
– I Sverige har de hatt en veldig sterk satsing på biogass som drivstoff, også i kombinasjon med naturgass, sier Giltun, og fortsetter:
– Satsingen i i Norge har ikke vært som forventet, men jeg tror det blir mer fokus nå. Den nye regjeringen har varslet det, og på Frps landsmøte har vi vedtatt resolusjon om at myndighetene skal finansiere infrastrukturen og tilrettelegge for bruk av gass til samferdsel.

– Jobbet hardt

– Jeg er optimist, sier Giltun, og slår fast at de har jobbet "veldig hardt" i Fredrikstad Biogass AS for å få respons ute i markedet.
– Vi har fått gode tilbakemeldinger, men det er mulig å utvide produksjonen, fastslår Giltun som også har stor tro på kombinasjonen biogass-naturgass.
– Hva synes du om den økonomiske utviklingen i biogasselskapet?
– Det har aldri vært meningen at vi skulle gå med fortjeneste. Det er heller ikke blitt de store avvikene, men det er viktig å få opp volumet. Hvis ikke må vi vurdere andre løsninger, sier styreleder Giltun.

Artikkeltags