Kjell (63) var en av de første i F-16

Kjell Nordby (63) var en av de fem første i F-16-opplæring i Norge.

Kjell Nordby (63) var en av de fem første i F-16-opplæring i Norge.

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Han var en av de første fem som fikk opplæring i flyet F-16. Og det var det siste flyet han fløy. I går var onsingen og pensjonert generalmajor Kjell Nordby (63) tilbake på Rygge i anledning 30-års jubiléet for F-16 i operativ tjeneste i Luftforsvaret.

DEL

Han sluttet å fly for 16 år siden. Da takket han av som pilot, men han ble i Luftforsvaret i mange år til. Det ble en tid han aldri ville ha vært foruten.
- Jeg bestemte meg i ung alder for å bli pilot og allerede få dager etter at jeg fylte 18 år kom jeg inn på flyskolen, sier Kjell Nordby til FB. Han var da en av de aller yngste som hadde kommet inn på flyskolen og utdannet som pilot på lang tid. Interessen for fly kom tidlig.
- Jeg ble fanget av flybasillen første gang jeg så et fly, sier Nordby.

Klikk her for bilder fra F-16-jubileet!

Over 4.600 timer

Etter flyskolen ble det mer enn 4.600 timer i lufta. Hvorav rundt 1.500 timer i en F-16.
- Jeg ville ikke vært foruten. F-16 var og er en fantastisk flyvemaskin, fastslår han.
Nordby jobbet de siste årene av sin karriere i Forsvaret som luftoperativ inspektør og var generalmajor på Rygge hovedflystasjon. Da fikk han muligheten til å reise til Kirgisistan i forbindelse med Operation Endouring Freedom i Afghanistan.

Viktige teknikere

- Dagens flyvere er mye dyktigere enn oss som fløy for 30 år siden, mener Nordby. Som også berømmer teknikerne som jobber med flyene.
- Uten teknikerne hadde dette ikke gått. De har en kompetanse som må videreføres for deres kompetanse og dyktighet gjorde at jeg aldri var redd for å fly, fastslår den tidligere piloten som også var fotballdommer på toppnivå i 15 sesonger. Han dømte totalt 73 fotballkamper i tippeligaen.

Simulator

Nordby har fortsatt kontakt med sine gamle pilotvenner og Forsvaret for øvrig. Faktisk har han fløyet alle de tre nye flytypene som Forsvaret har prøvd ut i forbindelse med innkjøpet av neste generasjons jagerfly. I simulator vel og merke.
- Joda, jeg har prøvd Joint Strike Fighter/F-35, JAS Gripen og Eurofighter i simulator og er ikke i tvil om at det flyet som de har bestemt seg for, F-35, er det beste. Det er en fremtidsrettet maskin, avslutter Nordby.

Ville bli pilot

En som ville bli jagerflyver da han var liten, er stortingspolitiker Svein Roald Hansen fra Fredrikstad. Han ble journalist og senere politiker i steet. I dag sitter han i forsvarskomiteen på Stortinget og skal ta avgjørelsen om når og hvor mange av den nye generasjon jagerfly Norge skal kjøpe.
- Stortinget har tatt en prinsippavgjørelse om kjøp av nye fly, sier Hansen til FB. Men det gjenstår mye før endelig avtale skrives.
Gjenkjøpsavtaler og endelig antall er noe som må avklares før Stortinget vedtar det endelige kjøpet av Joint Strike Fighter eller F-35 som den heter.
- Det er foreløpig uklart når Stortinget fatter endelig avgjørelse om innkjøp, sier Hansen.

En eller to baser

Det som imidlertid skal bestemmes om kort tid, er om Norge skal ha en eller to baser for jagerfly. I dag har jagerflyene base i Bodø og på Ørland.
- Vi skal beslutte om vi skal ha en eller to hovedbaser for jagerflyene våre, sier Hansen.
- Hva med Rygge? Vil jagerflyene komme tilbake dit?
- Nei, det vil de ikke. Rygge vil være en flyplass som kan brukes i gitte situasjoner. Det er i nord vi har de operative flyene, sier Hansen.

Klikk her for bilder fra F-16-jubileet!

Artikkeltags