Kjartan Slette (34) til krig mot musikkgigantene

Kjartan Slette (34) fra Fredrikstad har ambisjoner om å danke ut både Spotify of iTunes.

Kjartan Slette (34) fra Fredrikstad har ambisjoner om å danke ut både Spotify of iTunes. Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Fredrikstadmannen Kjartan Slette (34) har tenkt å konkurrere ut musikkgigantene Spotify og iTunes.

DEL

Han er nylig kåret til én av de 100 mest lovende ledertalenter under 35 år i norsk næringsliv. Som f-b.no skrev mandag er også Fredrikstad representert på denne eksklusive listen med ytterligere én: Cathrine Solheim (32).

Les også: Cathrine (32)  blant landets beste ledertalenter

Verdensambisjoner

Solheim er ansatt i nettopp Spotify, som Kjartan Slette har tenkt å bidra til å utkonkurrere. Slette er på sin side ansatt i den norske musikkstreamingtjenesten WiMP Der har han tittelen «Head of Music» og har store ambisjoner.

– Å konkurrere ut gigantene iTunes og Spotify er litt av et mål, er det for ambisiøst?

– Nei. Det er kjempeambisiøst, men slik må det være for å lykkes, sier Kjartan Slette til Fredriksstad Blad.

– Hva er ambisjonen, mer konkret beskrevet?

– Flere av våre konkurrenter er mer opptatt av teknikk enn av musikk. Ambisjon er å bli den foretrukne plattformen for musikkelskere, sier Slette. I en alder av 34 år sitter han i ledergruppen og har totalansvaret for alle leverandørforhandlinger og redaksjonelle flater, samt ansvaret for databasen på 18 millioner låter som WiMP sitter på.

Når 700.000 kunder

Virksomheten han leder har hovedkontor i Oslo, markedskontor med lokale WiMP-redaktører i Stockholm, København, Berlin og snart også Warsawa.

Selskapet er 100 prosent eid av Aspiro AB, som er notert på Stockholmsbørsen.

Blant annet har selskapets virksomeht i Norge distribusjonsavtaler med blant andre Telenor og Canal Digital, som tilbyr WiMP inkludert i tv-abonnementet til 700 000 kunder.

Det var ifølge nettavisen E24 deltidsjobb i en platebutikk som førte Slette inn i musikkbransjen. Derfra steg han i gradene som butikksjef, og endte til slutt som innkjøper på hovedkontoret, før han følte trangen til å fylle på med mer utdanning og flyttet utenlands til København.

Der studerte han ved Copenhagen Business School, før han havnet hos Aspiro.

Vil bli verdens beste

De siste fem årene har Slette hatt flere forskjellige lederstillinger i Aspiro. Og selv om han mener at de fleste årene som leder ligger foran ham, har han allerede funnet sin lederoppskrift:

– Jeg tror ikke man lykkes som leder på sikt hvis man kun trives som leder. Man må elske det og man må være det med hud og hår, sier han.

Slette er bevisst på at man aldri kan ta lederrollen for gitt og at lederrollen ikke skiller seg vesentlig fra andre funksjoner i et selskap hva gjelder viktighet.

Den forskjellen har jeg ikke forstått ennå og det håper jeg at jeg aldri helt forstår. Sulten etter å ville mer og etter å lære mer, samt ønsket om å prestere hver dag for sjefen, for mine kollegaer i ledergruppen, for styret og for mine ansatte er en enorm positiv drivkraft for meg og mitt lederskap, sier han.

I WiMP jobber de for å bli verdens beste musikktjeneste. Og ifølge Slette er selskapet på god vei.

– WiMP skal være den vennen som du kan dra hjem til for å lære litt mer om musikk, høre den siste platen til det siste bandet og bli inspirert til å selv gå dypere inn i musikken ...

16 millioner låter

Musikkstreamingstjenesten WiMP gir tilgang til avspilling av rundt 18 millioner låter i Norge, Sverige, Tyskland og Danmark.

Kopier av musikken blir ikke lagret lokalt, men man har fri tilgang til all musikken gjennom såkalt streaming over Internett. Det er også mulig å kjøpe enkeltlåter og album. Den musikken man kjøper lagres lokalt, uten kopisperre.

WiMP tilbyr musikk fra alle de store plateselskapene samt tusenvis av uavhengige små plateselskaper. De aller fleste nye album er tilgjengelig samme dagen som de er tilgjengelig i platebutikker.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken