Hvaler kommune fikk nesten toppscore av brukerne

TOMMEL OPP: Hvaler kommune fikk tommel opp av hytteeiere og fastboende på en fersk brukerundersøkelse

TOMMEL OPP: Hvaler kommune fikk tommel opp av hytteeiere og fastboende på en fersk brukerundersøkelse Foto:

Hvaler kommunes ansatte kan nyte romjulen med litt bedre samvittighet enn vanlig, skal vi tro kommunens ferske brukerundersøkelse.

DEL

Nesten 3000 hytteeiere og fastboende tok seg tid til å besvare Hvaler kommunes brukerundersøkelse denne høsten.

Spørsmålene i brukerundersøkelsen var blant annet hvordan brukerne føler de blir møtt av kommunen og om de tjenestene kommunen tilbyr. Den endelige poengscoren viste 4 av 5 på tilfredshet undersøkelsen sett under ett.

Les også: Hvaler fikk kjempejuling i kommune-NM 2018: Ingen av Hvalers største partier kan love at de vil jobbe for et selvstendig Hvaler i fremtiden

Hytteeierne mer fornøyde

– Vi er glade og veldig takknemlige for at brukerne setter pris på de ulike tjenestene de mottar av kommunen. Også synes vi det er veldig hyggelig at så mange har tatt seg tid til undersøkelsen, og gitt oss konkrete tilbakemeldinger, sier Tora Klevås, som har vært ansvarlig for undersøkelsen på kommunens vegne.

Undersøkelsen viser at hytteeierne litt mer fornøyde enn kommunens fastboende.

– Vi har ikke rukket å diskutere resultatene internt. Jeg tror det handler om tettere relasjon til egen kommune, og ikke fjernere relasjon til menneskene. Det er jo i primærkommunen en får de fleste tjenester som helsetjenester, skole, barnevern osv. Også er hytteeierne kanskje mer i feriemodus når de mottar tjenestene våre, tror Klevås.

Les også: Kjørevei på Hvaler skapte familiefeide

Iverksetter tiltak

Kommunen fikk best score på personlig fremmøte og telefon kanalene. Deltakerne ga uttrykk for at kommunen har størst rom for forbedring når det gjelder responstid på e-post.

– Vi forholder oss til lovverket, og svarer innenfor fristene. Men jeg tror folk forventer raskere svar på grunn av måten kommunikasjon har utviklet seg på generelt i samfunnet. Vi skal bli flinkere til å orientere brukerne underveis i prosessene. Tiltakene er rett rundt hjørnet, sier Klevås.

Deltakerne i undersøkelsen ga også uttrykk for at de mener kommunens hjemmeside er litt kjedelig og for «kommunal». Kommunen er allerede i gang med å fornye hjemmesiden. Snart vil også kommunen få på plass «Min Side»-funksjonalitet for tilgang til opplysninger om egen eiendom, opplyser Klevås.

Les også: Selskapet bak Hvaler triatlon er konkurs

Artikkeltags