Forventer kaos på Black Friday

BLACK FRIDAY: Senterleder Mads Pedersen tror det kan bli kaos på kjøpesenteret Torvbyen på Black Friday.

BLACK FRIDAY: Senterleder Mads Pedersen tror det kan bli kaos på kjøpesenteret Torvbyen på Black Friday.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Torvbyen håper på ny rekord på dagen som virkelig har blitt et høydepunkt for handelsstanden. Slik unngår du å gå i «Black Friday-fella».

DEL

Torvbyen forventer bra med «trøkk» på handelsstandens nye nasjonaldag «Black Friday». Kjøpesenteret skal holde det gående fra klokken sju på morgenen og håper på gode tall på bunnlinja. I år som i fjor.

– Black Friday blir bare større år for år, mener senterleder Mads Pedersen.

Rekorddag for kjøpesentrene

På samme dag i 2016 hadde kjøpesenteret i sentrum av Fredrikstad 24.000 kunder innom, som var en oppgang på 48 prosent mot besøket på samme dag året før. I tillegg økte omsetningen med 10 prosent til 8 millioner kroner. Nå er målet å fortsette veksten. 

– Det er tøffe tall å slå. Black Friday var den nest største dagen for oss i 2016. Bare nattåpent i desember i fjor var større, sier senterleder Mads Pedersen hos Torvbyen.

  • LES OGSÅ: Black Friday hos Ølgaarden: Gir en del av omsetningen til Barnas Stasjon

I 2016 økte også omsetningen på Black Friday på 4 av 5 kjøpesentre i Norge.

– For å klare å vinne den dagen må man alltid forbedre seg. En må gjøre noe spesielt for å få folk inn på kjøpesenteret klokken sju på morgenen. En må ha gode tilbud, men det har de andre sentrene også, sier Pedersen, som innrømmer at han har noen triks i ermet.

Det er ofte trangt om plassen når nordmenn slippes løs på Black Friday.

Det er ofte trangt om plassen når nordmenn slippes løs på Black Friday. Foto:

Tar over for julehandelen

På årets Black Friday anslår hovedorganisasjonen Virke at nordmenn vil dra kortet for om lag 3,4 milliarder kroner. Dersom spådommen slår til så vil det være ny rekord for handledagen i Norge.

– I fjor flyttet nesten 1,5 mrd. kroner av julehandelen seg fra desember til november, og det er grunn til å tro at denne trenden vil fortsette i år,sier direktør for faghandel i Virke, Bror William Stende.

Torvbyen tror likevel ikke at fredagen skal gå utover den totale julehandelen. I USA brukes dagen for å anslå hvor god julehandelen faktisk blir.

– Det er klart at det alltid er skummelt å ha for mye aktivitet før desember. Dagen var stor i fjor, men julehandelen besto da. Det skal fortsatt være mulig å få til en god desember, sier Pedersen.

Pass på at Black Friday ikke blir Black Fraud Day

Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Ikke bli lurt av falske tilbud

Forbrukerombudet råder deg til å sjekke prishistorikken på varene, før du slår til på et «knalltilbud».

– Særlig på nett kan det være feller du bør styre unna, advarer Forbrukerrådet.

– Pass på at Black Friday ikke blir Black Fraud Day. Sjekk om det du tror er et varp, faktisk er det. Sjekk på nettet om førprisen stemmer, råder Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Elkjøp og Lefdal brøt blant annet loven i fjor ved å oppgi at varer var på salg uten at de egentlig var det, men har lovet å rydde opp.

SE VIDEO:

Trengselen var stor da Norwegian Outlet i Vestby åpnet dørene fredag morgen. Bildene viser amerikanske fotballspillere som blokkerer inngangen, kunder som stormer inn, kunder som forsøker å fange gratis bukser som kastes fra taket, og kaoset rundt et timessalg i en av butikkene.

Reglene for prismarkedsføring gjelder alle tilbud og kampanjer hele året. Dette er noe Forbrukerombudet følger med på kontinuerlig, og de forventer at butikkene er godt kjent med regelverket.

– Noen ganger er førprisen lavere enn tilbudet. Følger du med på prisutviklingen, er det jammen ikke sikkert at Black Friday-prisen er lavere enn for noen måneder tilbake i tid, sier Haugseth.

For å markedsføre en pris som førpris, må butikkene kunne dokumentere at varen er solgt til denne prisen i løpet av de siste seks ukene. Her syndes det en god del, ifølge Forbrukerombudet.

Artikkeltags