Gå til sidens hovedinnhold

Ny undersøkelse: Nesten alle i Østfold sier de handler i Sverige

Artikkelen er over 3 år gammel

En undersøkelse gjort av YouGov på vegne av Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at «alle» østfoldinger handler i Sverige.

Bryggeriforeningen, som er en bransjeforening i NHO, har etter nyttår fått gjennomført en YouGov-undersøkelse om nordmenns forhold til grensehandel. Der er tallene brutt ned på regioner, og Østfold er det mange husstander som oppgir at de reiser over grensa for å handle. Nesten alle, faktisk.

«Alle» handler i Sverige

Bakteppet til undersøkelsen er «sukkeravgiften», avgiftsøkningene Frp, Høyre, KrF og Venstre sto bak på tampen av 2017. Da valgte Stortinget å øke avgiftene på alkoholfrie drikker og på sjokolade- og sukkervarer. Mange, spesielt bryggeribransjen, var skeptiske, og mente dette ville øke grensehandelen. NHO uttalte også at dette kunne være kritiske for de lokale arbeidsplassene.

Nå har foreningen fått gjennomført en undersøkelse, og der kommer det frem at Hele 98 prosent av husstandene i Østfold i undersøkelsen svarer at de har handlet på grensa. Videre svarer 92 prosent at de reiser en gang i kvartalet eller oftere. Folk hamstrer og har mer brus og godteri stående hjemme når de handler på grensa. I Østfold har hele 74 prosent brus lagret hjemme, som de har kjøpt på grensa.

– Resultatene i undersøkelsen forteller om utstrakt forekomst av hamstring under grensehandel og lageroppbygging i private hjem. Grensehandelen bidrar dermed til at vi får større forbruk av usunne varer enn vi ellers ville hatt, og er således ikke bra for folkehelsen, sier regiondirektør Roald Gulbrandsen i NHO Østfold i en pressemelding.

 

Prisen er årsaken

I undersøkelsen oppgir flest at det er prisen som er årsaken til at man reiser til Sverige for å handle. 93 prosent av de spurte i Østfold oppgir at pris er viktigst, og det kommer frem at de fleste oppfatter det som billigere å handle i Sverige uansett hva kronekursen er på. Mange sier også at de har fått med seg sukkeravgiften i Norge, og 13 prosent av de spurte som har handlet i 2017 planlegger å dra oftere på grensehandel i 2018. NHO-direktøren i Østfold var bekymret for hvordan de økte avgiftene ville påvirke handelen av godteri, brus og andre sukkerholdige drikker da den ble innført ved nyttår. Det er han fortsatt.

– Det gjøres en fantastisk jobb i Østfolds handelsstand, men sukkeravgiften bidrar til at vi mister arbeidsplasser, verdiskapning og konkurransekraft i fylket vårt og resten av landet, understreker Gulbrandsen.

Om undersøkelsen

  • Undersøkelsen er gjennomført av YouGov, på vegne av Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
  • Undersøkelsen er gjennomført i uke 4-5 i 2018 blant medlemmer av YouGov sitt forbrukerpanel i Norge.
  • Undersøkelsen er gjennomført representativt blant personer i alderen 18-74 år som er bosatt i fylkene Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark og Sør-Trøndelag.
  • Data vektes med dimensjonene kjønn, alder og geografi på bakgrunn av et ideal fra Statistisk Sentralbyrå, slik at resultatene er representative for befolkningen med hensyn til ovennevnte målgruppe

 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 08:00.