Fredriksstad Blad og flere andre medier har tidligere omtalt Gottekungen og kundenes fortvilelse over å ikke få varene de har bestilt, og betalt. TV2 Hjelper deg har også vært i kontakt med nettsiden, og i august beklaget driverne seg i FB og lovte å rydde opp i bestillingene.

Fire måneder senere tyder mye på at ingenting har skjedd. Janne Bratlie som bestilte varer på nettsiden i begynnelsen av oktober har henvendt seg til FB med spørsmål om hvordan man kan holde på på denne måten.

– På det tidspunktet var jeg ikke klar over det dårlige ryktet, forteller hun.

Ventet i to måneder

Når FB snakker med henne har hun ventet på brusen hun bestilte i to måneder.

– Dette handler ikke om pengene, men det er en prinsippsak. Jeg regner med det er andre kunder som har handlet for mye større summer enn meg, og jeg skjønner ikke at de får lov til å holde på på slik. Det er jo rett og slett svindel, sier hun.

Bratlie er bosatt i Arendal, og skulle ha varene hun bestilte til bursdagsfeiring og jul. Hun forteller at hun kom over et tilbud fra Gottekungen på Facebook, og tenkte hun skulle prøve å handle drikkevarer på nett for første gang.

– Jeg var ikke klar over at de drev på denne måten, og jeg hadde aldri bestilt om jeg visste det. Jeg har handlet på nett tidligere, men dette gjør at jeg blir mer skeptisk til netthandel. De ødelegger jo for andre nettbutikker når de driver på denne måten, sier hun.

Nummeret er ikke i bruk

Bratlie har forsøkt å henvende seg til Gottekungen på både mail og telefon, men uten hell. På nettsiden står det to telefonnummer. Det ene nummeret har et siffer for lite og oppgis å ikke være i bruk. På det andre nummeret får man beskjed om at det ikke er mulig å nå det ønskede nummeret.

Dette har også vært et problem tidligere, men da lovte kontaktpersonen for selskapet bak Gottekungen, Fredrikstad-mannen Lars Laabak, at det skulle rettes opp i. Det har ikke blitt gjort.

– Vi sliter med å levere

FB vært i kontakt med Rino Haugen som er en av dem som driver Gottekungen.se. Han forteller at de jobber på spreng for å komme à jour med bestillingene som ligger inne.

– Vi hadde aldri trodd dette skulle bli så svært, og vi lurer ingen. Vi er ikke svindlere, men vi sliter med å få levert ut alle bestillingene fortløpende, forteller han.

På spørsmål om hvorfor de fortsatt tar bestillinger når de ikke klarer å levere på tiden svarer Haugen at det ville blitt rabalder om de stengte nettsiden for bestilling.

– Det blir helt feil å stenge for bestilling. Da ville dem som venter på leveringer trodd at vi hadde gitt oss, og lagt ned, sier han.

– Vi jobber så fort vi kan og alle som er misfornøyd får pengene refundert om de ønsker det.

– Folk sliter med å komme i kontakt med dere, blant annet fordi det ene nummeret på nettsiden deres ikke fungerer?

– Det er ikke kjent for meg. Det er jeg vet at telefonen ringer hele tiden, og vi får meldinger privat til alle døgnets tider. Det har tatt helt av, sier Haugen.

Tar betalt uten å sende

Den siste dagen i november kan ikke Haugen si noe om når bestillingene som ligger inne eller som kommer vil bli levert. De har sluttet å oppgi tidspunkt for levering, fordi de rett og slett ikke vet når varene blir sendt ut.

På Gottekungens hjemmesider skriver de selv i sine betingelser at «selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen». Til tross for dette ble Bratlie trukket for de 300 kronene varene kostet rett etter at bestillingen var fullført.

Til dette svarer Haugen at betalingsløsningen de bruker er amerikanske Stripe.

– De har bare en løsning, og det er forskuddsbetaling med kort, sier Haugen.

– Det er en godtefelle

I slutten av oktober fortalte Ragnar Wiik, daglig leder i Forbruker Europa Norge, Forbrukerrådets kontor for handel på tvers av landegrensene i EU og EØS, at de hadde fått inn over 30 klager på Gottekungen.

Han uttalte til Dagbladet at så mange klager ikke er normalt for en liten aktør.

– Det er ingen godtepose, det er en godtefelle, sa han da.

Rino Haugen sier han og de andre fra Fredrikstad som driver nettsiden ikke har forsøkt å lure noen.

– Vi er en gjeng ærlige mennesker som gjør vårt beste for å forsøke å rydde opp. Vi jobber på sppreng, og håper alle blir fornøyd til slutt, avslutter han.