Knalltall for Glommaringen

Nye bussholdepkasser på Glommaringen, Kjetil Gaulen i Østfold Kollektivtrafikk

Nye bussholdepkasser på Glommaringen, Kjetil Gaulen i Østfold Kollektivtrafikk Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Hyppige avganger og direktebuss mellom Sarpsborg og Fredrikstad har bidratt til at over 1,5 millioner passasjerer reiste med Glommaringen i 2016. Samtidig varsles forslag om store endringer i kollektivtilbudet.

DEL

Nok ett år har den populære ringruta i Nedre Glomma-regionen knalltall. Oversikten som Sarpsborg Arbeiderblad  har fått av markedssjef Kjetil Gaulen i Østfold kollektivtrafikk viser en vekst på 5,5 prosent.

– Klart vi er kjempefornøyd med utviklingen. I 2016 passerte vi en milepæl. Hele 1.533.169 passasjerer reiste med Glommaringen. Bare på de fire siste årene har vi fått over 300.000 flere reisende, opplyser Kjetil Gaulen til Sarpsborg Arbeiderblad.

Han er ikke i tvil om at ordningen med hyppige avganger i rushtiden morgen og kveld kombinert med direktebuss i det samme tidsrommet er en medvirkende forklaring på de gode tallene.

Endringer i 2018

I det nye året er det derfor kun enkelte justeringer i direktebussen. Men i 2018 kan det bli endringer for både Glommaringen og det øvrige rutetilbudet i Nedre Glommaregionen.

Utbanet Analyse og Asplan Viak har nylig fått oppdraget med gjennomføre en utredning av kollektivtilbudet i Østfold. Allerede i april vil det foreligge en rapport med konkrete forslag for Nedre Glommaregionen. 

Prosjektleder Ingrid Marie Westby og markedssjef Kjetil Gaulen viser fram mobilbilletten, som Østfold kollektivtrafikk lanserte søndag.

Prosjektleder Ingrid Marie Westby og markedssjef Kjetil Gaulen viser fram mobilbilletten, som Østfold kollektivtrafikk lanserte søndag. Foto:

Meningen er at det framtidige tilbudet i denne regionen skal behandles politisk allerede før sommeren. Det er nødvendig for å kunne foreta de første endringene fra 1. januar 2018. Omtrent samtidig med åpningen av bomringen rundt Fredrikstad.

Ser på sykehustilbudet

– Jeg tror det kan komme forslag om å gjøre store endringer. Det er erfaringen fra andre steder i landet hvor det er gjennomført tilsvarende prosjekter, sier Kjetil Gaulen.

Også tilbudet til det nye sykehuset på Kalnes skal under lupen.

Nå er det ikke bare Glommaringen som har fått flere passasjerer det siste året. Ifølge Østfold kollektivtrafikk var det hele 7,5 millioner som benyttet seg av busstilbudene i Østfold i 2016. Det er økning på 3,9 prosent fra 2015 til 2016.

Det er for øvrig verdt å merke seg at stadig færre som betaler bussreisen med kontanter. I løpet av fjoråret ble det solgt nærmere 300.000 mobilbilletter – dobbelt så mange som året før.

Østfold kollektivtrafikk

  • 25. juni var datoen for den store endringen i busstilbud i Fredrikstad og Sarpsborg med en rekke nye ruter. Det er nå behov for å gjøre noen justeringer. Det skjer fra 7. januar neste år.
  • Østfold kollektivtrafikk ble etablert 1. juni 2002 og har et samlet ansvar for produktutvikling, ruteplanlegging, kjøp av transporttjenester, overordnet markedsføring og informasjon.
  • Østfold fylkeskommune har ansvar for drift av kollektivtilbudet i Østfold. Det skjer gjennom Østfold kollektivtrafikk.

Artikkeltags