Nå skal modelljernbanesenteret inn i enda en bygning i Gamlebyen

KLARE FOR TRINN III: Haakon-Christian Oehninger-Storvoll (f.v), Jonas B. Jacobsen, Ulf Berg, Arne Børresen og de andre i Gamlebyen modelljernbanesenter gleder seg til å sette i gang med den tredje og siste utvidelsen av senteret i 2.-etasjen over Majoren. Foto: Marianne Holøien

KLARE FOR TRINN III: Haakon-Christian Oehninger-Storvoll (f.v), Jonas B. Jacobsen, Ulf Berg, Arne Børresen og de andre i Gamlebyen modelljernbanesenter gleder seg til å sette i gang med den tredje og siste utvidelsen av senteret i 2.-etasjen over Majoren. Foto: Marianne Holøien

Artikkelen er over 3 år gammel

Gamlebyen modelljernbanesenter er klar for å vokse enda mer: Nå inntar senteret hele etasjen over Majorens Kro & Stue og det vil trolig bli investert totalt seks-sju millioner kroner.

DEL

– Dette blir et gedigent løft, sier Arne Børresen ved Gamlebyen modelljernbanesenter.

Senteret har nå kjøpt hele 2. etasje over Majoren av gårdeier Bjørn Tanum. Denne etasjen utgjør 320 kvadratmeter. 230 kvadratmeter av disse skal brukes til å utvide modelljernbanesenteret. De resterende 90 kvadratmeter disponeres av Kyrre Fritzner, som fortsatt skal ha studioet sitt der.

630 kvadratmeter

Det betyr at Gamlebyen modelljernbanesenter etter den tredje og siste utvidelsen vil utgjøre rundt 630 kvadratmeter.

Børresen opplyser at den nye, planlagte delen vil få et litt annet uttrykk enn resten av senteret.

– Der skal vi ha inn det vi ikke har i byggetrinn 1 og 2. Det blir industriområder og kaianlegg, og det blir forhåpentligvis vann som flyter. Det er ganske teknisk avansert å ta vare på vann innendørs, men man får det til i Tyskland, så vi får bare prøve, sier Børresen.

Gjengen bak modelljernbanesenteret har også planer om et flatere og grønnere landskap enn på senteret ellers.

Bruker seks-sju millioner

– Det blir mindre fjelltopper. Det blir mindre grått og mer grønne skoger. Nå er vi ferdige med fjell og dal og store fjellheimer, og går isteden over i et i slettere landskap med flere åkere og ikke så mye kurvatur. Vi har vært på ekskursjoner i Tyskland og lært litt, og den kunnskapen skal vi ta med oss til det tredje byggetrinnet, sier Børresen.

Han anslår at den totale investeringen for det siste byggetrinnet, vil komme på seks-sju millioner kroner.

Storslått gave

I tillegg har modelljernbanesenteret fått en storslått gave som vil komme til sin rett i det siste byggetrinnet: I april i år døde Fredrikstad-mannen Geir Moe Midtvaage. 66-åringen var togentusiast og samlet Märklin-lokomotiv og -vogner gjennom store deler av livet. Nå sitter modelljernbanesenteret med Midtvaages betydelige samling.

– Vi er veldig stolte, ydmyke og beæret over å få overta Geirs samling. Det er en betydelig samling – jeg tror vi sitter med 30-35 kartonger. Her skal det komme til heder og verdighet igjen, sier Børresen.

Modelljernbanesenteret var også i Sandefjord for et par år siden og kjøpte en samling der borte for 300.000 kroner.

Starter nå

Det er ikke før 2. januar neste år at Gamlebyen modelljernbanesenter overtar de nye lokalene, men Børresen kan fortelle at de har fått tilgang allerede nå.

– Det som skjer fremover nå, er at det nye, store lokalet vil bli klargjort for formålet. Vi skal fjerne lettvegger og alt inventar som ikke skal med. Vi håper også å få til en gjennomgang fra byggetrinn 2 og inn til byggetrinn 3, sier Børresen, som opplyser at det rett og slett vil kreve at man får laget en ny inngang gjennom veggen mellom de to nabolokalene.

– Vi skal gjennom en del brannvegger. Det vil bli en byggesak, som vi håper Fredrikstad kommune stiller seg positive til, sier Børresen.

Publikum skal få følge med

Han håper denne inngangen kan være på plass innen neste sommer, slik at publikum kan slippes inn til byggetrinn 3 da. Men det siste byggetrinnet vil på langt nær være ferdig når publikum slippes inn. Senterets plan denne gangen er at publikum skal få følge med på arbeidet mens det pågår.

– Planen er å åpne opp neste sommer slik at publikum kan komme inn og se anlegget i prosess, se hvordan vi støper, maler og snekrer. Det er sånn man gjør det på de store folkeanleggene i Tyskland, Belgia og Sveits: Når de skal utvide, får publikum et innblikk i hvordan ting lages, sier Børresen.

– Når er dere ferdige, da?

– Der har jeg ingen dato. Da vi skulle lage byggetrinn 2, satte jeg 12.12.12 som datoen hvor vi skulle være ferdige, og det ble veldig pes. Så denne gangen har jeg fått forbud mot å komme med noen dato, sier Børresen.

Siste utvidelse

Han konstaterer at modelljernbanesenteret har spredt seg slik at de etter utvidelsen vil være i alle gatene i kvartalet: Butikken ligger i Torvgata 67, hovedinngangen er i Voldgata 8, jernbanekaféen befinner seg i Rådhusgata 16, mens den nyeste delen befinner seg i Voldportgata 73.

– Blir dette den siste utvidelsen?

– Det er et godt spørsmål, men svaret er rett og slett ja. Vi snakket jo en gang om å ta leiligheten vi har her, men den ideen er skrinlagt. Og da er det ikke fysisk mulig å få til noe mer, sier han.

Han regner for øvrig med nok en besøksrekord ved modelljernbanesenteret i år. Mens 42.000 besøkende var innom senteret i fjor, ligger det an til 45.000 besøkende i år.

– Det er vel bare FFK og Fredrikstad kino som har flere besøkende enn oss her i byen, sier Børresen.

Gamlebyen modelljernbanesenter har vokst jevnt og trutt siden det åpnet på 270 kvadratmeter i 2010. Allerede to år etter kunne entusiastene åpne en ny fløy på 130 kvadratmeter, der blant annet Gamlebyen hadde fått plass. 

Artikkeltags