Fredrikstad skal selge Norge

Gamlebyen skal friste 350 utenlandske turoperatører til å selge Norge når Norwegian Travel Workshop arrangeres i Fredrikstad og Sarpsborg neste år.

Gamlebyen skal friste 350 utenlandske turoperatører til å selge Norge når Norwegian Travel Workshop arrangeres i Fredrikstad og Sarpsborg neste år. Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Fredrikstad og Sarpsborg skal samarbeide når 350 av de største utenlandske turoperatører kommer til Østfold.

DEL

I april neste år skal de to nabobyene være Norges salgsplakat ut i verden.

Del på Facebook

– Dette er julaften og nyttårsaften på en gang, jubler Maya Nielsen som er daglig leder i Opplev Fredrikstad.

Etter 39 år skal endelig Østfold få være arrangør for den viktigste møteplassen for norsk reiseliv.

– Ja, det var på tide. Det har vært mye fjorder og fjell, så det blir interessant å vise frem en annen del av Norge, sier Nielsen.

Gjennom Østfold Reiseliv søkte de to byene om å få arrangere Norwegian Travel Workshop (NTW) 2012.

– Hvordan er et samarbeid mulig mellom Fredrikstad og Sarpsborg i disse fotballtider?

Nielsen ler før hun svarer:
– Reiseliv er ikke noe fotballag. Vi er Nedre Glomma med en felles historie og attraksjoner som går over kommunegrensen. Og et så stort arrangement trenger hoteller i begge byene.

Les også: Maya Nielsen styrer skuta


30 prosent økning

– NTW er et av Nord Europas beste arrangement innenfor reiseliv, sier Børre Berglund som er styreleder i Østfold Reiseliv til f-b.no.

Nylig ble det offentliggjort at Østfold ble tildelt arrangementet.
Børresen forteller at nærmere 350 utenlandske turoperatører, fra 28 land, skal møte cirka like mange norske selgere.

– Hva betyr det for Fredrikstad?

- Tidligere har vi sett at vertsbyene for NTW får en effekt året etter. Det er alltid lettere å selge det man selv har sett og opplevd, sier Børresen.

Maya Nielsen forteller at tidligere arrangører har hatt en økning på rundt 30 prosent året etter.

– Hvor mye koster arrangementet?


– Det er Innovasjon Norge som er arrangør sammen med oss. Østfold sin andel blir et spleiselag mellom kommunene, fylkeskommunen og næringen. Det budsjettet er foreløpig ikke offentlig, men det er en liten investering i forhold til det vi får tilbake. Og under selve arrangementet vil både hoteller og eventbyråer tjene penger, sier Nielsen.

Les også: Vil ha utvidet skjenketid


Satser internasjonalt

Mellom 23. og 26. april neste år skal cirka 8.000 forhandlingsmøter bli gjennomført.
Selve workshopen vil bli holdt i Østfoldhallen eller Kongstenhallen. Det er også planlagt å bruke Inspiria Science Center.

Børresen mener timingen er perfekt.

– Foran denne sommeren har vi startet med kampanjer mot det internasjonale markedet. Vi har satset på destinasjoner hvor Ryanair flyr fra Rygge, sier Børresen til f-b.no.

Og legger til:
-Dette er en unik mulighet til å vise frem Østfold. Østfolds bronsealder funn, festningsverk, Gamlebyen i Fredrikstad, og Inspiria Science Center, er tydelige bærere av vår historie og viktige perspektiver på fremtiden. Derfor vil temaet for arrangementet være « Historien om fremtiden», sier Børre Berglund.

Rett etter påske vil det bli satt ned en prosjektorganisasjon.

Se video her: 


Hva synes du Fredrikstad skal vise frem som Norges salgsplakat ut i verden? Kommenter under!

Artikkeltags