I dette rommet på Lykkeberg kan du trolig bli viet neste år

SKAL FIKSES OPP: Hvis bystyret går for forslaget om å bruke dette rommet på Lykkeberg til kommunale vielser, skal det trolig fikses ordentlig opp. Koordinator Ingrid Trømborg og Hanne Solberg Gullichsen, som begge er foreslått som vigslere, er imidlertid nesten ferdig fikset med kappene som skal brukes.

SKAL FIKSES OPP: Hvis bystyret går for forslaget om å bruke dette rommet på Lykkeberg til kommunale vielser, skal det trolig fikses ordentlig opp. Koordinator Ingrid Trømborg og Hanne Solberg Gullichsen, som begge er foreslått som vigslere, er imidlertid nesten ferdig fikset med kappene som skal brukes. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Dette er to av dem du kanskje kan bli viet av hvis du skal gifte deg borgerlig neste år. De neste ukene skal kommunen trolig bruke inntil en halv million kroner på å gjøre dette rommet på Lykkeberg klart for borgerlige vielser.

DEL

– Foreløpig er det ikke gjort noe med rommet. Vi kan jo ikke gjøre noe der før politikerne faktisk har vedtatt at det skal brukes. Det kommer jo ikke til å være slik der når de er klare i det hele tatt, sier Ingrid Trømborg, koordinator for det nye kommunale tilbudet og én av de 13 som er foreslått som vigsler i tillegg til ordfører og varaordfører.

Fra 1. januar tar nemlig kommunene over oppgaven med å foreta borgerlige vielser fra tingretten, og i neste uke vedtar bystyret blant annet hvor vielsene skal foregå og hvem som skal foreta dem.

Maks 15 i lokalet

Ordføreren og rådmannen foreslår et rom på Lykkeberg til vielsene. Her foreslås det å bruke inntil 500.000 kroner på oppgradering.

– Det er ikke et veldig stort rom. Det tar maks 15 personer, så du kan ikke ha med hele brudefølget ditt. Men det ligger jo i en ærverdig ville som vi foreslår fordi vi mener den er egnet til formålet. Det skal jo være litt verdig og hyggelig å komme hit og gifte seg, sier Trømborg.

Ærverdig: Det er ærverdige omgivelser som venter kommende brudepar på Lykkeberg, dersom bystyret vedtar vielser der. Tar brudeparet en kikk opp i taket på vei inn til vielsen, er det dette synet som møter dem.

Ærverdig: Det er ærverdige omgivelser som venter kommende brudepar på Lykkeberg, dersom bystyret vedtar vielser der. Tar brudeparet en kikk opp i taket på vei inn til vielsen, er det dette synet som møter dem. Foto:

I lokalene må det blant annet skiftes ut lamper, i tillegg til at tak og vegger må males. Det må legges et teppegulv og det må kjøpes inn nye møbler. Inngangspartiet må dessuten pusses opp for at ankomsten skal bli innbydende nok for fremtidige brudefølger. I tillegg legges det opp til et venterom og garderobe for brudefølgene.

– Har dere noen tanker om alternative vielsessteder hvis folk faktisk ønsker å ha med hele brudefølget?

– Vi foreslår også at vi kan komme dit folk er når de gifter seg og vie dem der, men da mot betaling, sier Trømborg.

Drar ut til folk

I utgangspunktet blir det ifølge forslaget gratis å gifte seg på Lykkeberg for kommunens egne innbyggere og personer som ikke er bosatt i Norge, men det gjelder innenfor normalarbeidstiden i kommunen. I første omgang er det foreslått gratis vigslinger på torsdager og fredager mellom klokken 12.00 og 15.00.

Men det blir også muligheter til å gifte seg utenfor disse tidene og på andre steder enn Lykkeberg, hvis man betaler for ekstrautgiftene til kommunen. Ønsker man å gifte seg utenfor normalarbeidstid i kommunens lokaler eller i umiddelbar nærhet til disse, blir regningen trolig på 1.500 kroner. Dette for å dekke administrasjon, overtid for vigslingen, vaktmester, lys og oppvarming.

Vil man både gifte seg utenom normalarbeidstiden og i tillegg bli viet på et annet sted, må man trolig ut med 2.500 kroner. Det skal dekke administrasjon, overtid og reiseutgifter.

Ordfører ikke i arbeidsturnus

Det er for øvrig langt fra at det er ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) eller Kari Agerup (Ap) man møter når man kommer gifteklar på Lykkeberg. I tillegg til disse, som automatisk er gitt vigselsrett i loven, foreslår rådmannen 13 andre administrativt ansatte. Ordfører og varaordfører er faktisk ikke engang satt opp i turnusen det jobbes med.

GLEDER SEG: Varaordfører Kari Agerup (Ap, til høyre), som sammen med ordføreren er utpekt som vigsler i loven, har klare planer om å foreta vielser når hun har tid. Her sammen med Ingrid Trømborg og Hanne Solberg-Gullichsen som også er foreslått som vigslere.

GLEDER SEG: Varaordfører Kari Agerup (Ap, til høyre), som sammen med ordføreren er utpekt som vigsler i loven, har klare planer om å foreta vielser når hun har tid. Her sammen med Ingrid Trømborg og Hanne Solberg-Gullichsen som også er foreslått som vigslere. Foto:

– Både ordfører og varaordfører er svært villige til å vie, men vi snakker samtidig om de to travleste menneskene i kommunen. Derfor settes de ikke opp i turnusen nå. Isteden vil vi forsøke så godt vi kan å få det til hvis noen ber om det, sier Trømborg.

De 13 er alle ansatt i seksjon for økonomi og organisasjonsutvikling. Årsaken til at den foreslåtte gruppen med vigslere er så stor, er at rådmannen mener det er nødvendig for å være helt sikker på at kommunen kan dekke behovene, spesielt i sommersesongen.

Det er nemlig ikke bare Fredrikstad-folk som kan bli viet på Lykkeberg, ifølge forslaget som foreligger. Ordfører og rådmann mener kommunen bør tilby innbyggere fra andre kommuner å gifte seg i Fredrikstad. Begrunnelsen er at Fredrikstad er en stor hyttekommune og at det trolig vil være hytteinnbyggere som har lyst til å gifte seg her.

Varaordfører Kari Agerup (Ap) legger ikke skjul på at hun gleder seg til å foreta vielser når hun har tid til det.

– Det høres veldig spennende ut. En glad jobb, sier hun.

Disse foreslås som vigslere:

De 13 foreslåtte medvigslerne er:

Hanne Solberg Gullichsen, anskaffelse og bevilling

Torild Marie Nilsen, stab

Bjørn Håvard Andersen, kemner

Sidsel Østlie, personal og lønn

Ingar Løkkeberg Jansen, personal og lønn

Rune Imrik, personal og lønn

Jan Erik Martinsen, personal og lønn

Thomas Bæk Jahreie, økonomi og regnskap

Lena Myhrberg, HMS-avdeling

Bjørg Eiker, byarkivet

Heidi Kaspersen, kommunikasjon og service

Ulf Roppestad, kommunikasjon og service

Ingrid Trømborg, kommunikasjon og service

Saken skal først opp i formannskapet denne uken og videre til bystyret i neste uke.

Artikkeltags