Folkemøte om rutetilbudet i kveld: Vil ha buss hvert kvarter

Artikkelen er over 2 år gammel

– Sett opp 15-minuttersavganger på de ti stamrutene i Nedre Glomma, er den klare beskjeden fra Fredrikstad Næringsforening. I kveld streames folkemøtet om nytt busstilbud på FBTV.

DEL

– Det nye busstilbudet må være på plass før bomringen kommer, fastslår Kjell Arne Græsdal, daglig leder i Fredrikstad Næringsforening.

Han ber fylkespolitikerne, som har ansvaret for busstilbudet, om å ta et krafttak for å få flere til å ta bussen.

Onsdag arrangerer Fredrikstad kommune folkemøte på Quality Hotel om det nye busstilbudet. Alle interesserte kan si sin mening om forslaget til nye ruter og tider i Nedre Glomma.

FBTV streamer møtet som begynner klokken 18 i kveld.

– Politikerne må prioritere

På møtet deltar blant andre ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap), fylkesordfører Ole Haabeth (Ap) og samferdselssjef Jostein Haug, som skal informere om den planlagte omleggingen.

Det blir paneldebatt med lokale politikere, fagfolk og mulighet for spørsmål fra salen.

Græsdal i næringsforeningen mener bussen bør gå hyppig for å redusere ventetider, og passasjerene må vite at det kommer en buss i løpet av et kvarter på stamrutene på dagtid.

Stamrutene er selve navet i tilbudet. Med kvartersavganger blir det også smidigere overganger mellom busser, med korte ventetider.

– Politikerne må tørre å prioritere. Og da er det stamrutene som bør ha førsteprioritet, sier Græsdal.

Må dokumentere at færre tar bilen

Græsdal minner også om at Fredrikstad har søkt om forlengelse av belønningsordningen, som skal få flere til å sykle, gå og ta buss.

Denne avtalen skal senere utvides til en bymiljøavtale, hvor kommunen kan få en større pengesum. Men forutsetningen er at kommunen kan dokumentere at tiltakene virker, at flere lar bilen stå.

Derfor er det viktig å komme raskt i gang med bussomleggingen og kunne vise resultater.

– Men får ikke Nedre Glomma allerede en stor del av potten til buss i Østfold?

– Nedre Glomma bruker rundt halvparten av budsjettet som er satt av til buss i fylket. Men en betydelig del av pengene kommer fra belønningsordningen og bypakken. Hvis vi holder disse midlene utenfor, får Nedre Glomma mindre penger enn det befolkningstallet tilsier. Derfor er det bare rett og rimelig at Nedre Glomma får en større del av fylkesbudsjettet til buss, mener Græsdal.

Torsdag skal formannskapet ta stilling til den foreslåtte bussomleggingen.

Artikkeltags