Fredriksstad Blads redaksjonelle regnskap for 2017: Slik oppsummerer vi avisåret

Nye lokaler: Marianne Holøien (foran), Øivind Lågbu og resten av FB-redaksjonen flyttet inn i nye lokaler i 2017, men fortsatt er vi å finne på Stortorvet. En opptelling viser at FB publiserte totalt 13.573 artikler i fjor.

Nye lokaler: Marianne Holøien (foran), Øivind Lågbu og resten av FB-redaksjonen flyttet inn i nye lokaler i 2017, men fortsatt er vi å finne på Stortorvet. En opptelling viser at FB publiserte totalt 13.573 artikler i fjor.

Artikkelen er over 1 år gammel

Kåret til Årets mediehus i Amedia. Økt satsing på direktesendinger, næringslivsjournalistikk og podkast. Store ressurser brukt på 450 folk i Fredrikstad og Varslersaken. Dette er noen av de viktigste stikkordene når vi i Fredriksstad Blad gjør opp redaksjonelt regnskap for fjoråret.

DEL

Kommentar av innholdsredaktør Jon Jacobsen:

Et avisår rommer så mangt av små og store opp- og nedturer. Der det lokale nyhetsdøgnet for noen år siden ble redigert sammen og oppsummert med papiravisens deadline, publiserer Fredriksstad Blad nå kontinuerlig. Ikke bare i form av tekst, men også direktesendt radio og levende bilder. Stadig oftere foregår den journalistiske formidlingen til vårt publikum i nåtid. Og det blir en anselig mengde journalistikk: I 2017 publiserte vi 13.573 saker innenfor kategoriene nyheter, sport, kultur og debatt. I tillegg kommer rundt 25.000 motiver som er publisert i ulike billedserier.   

I dag leverer vi selvangivelse for journalistikken vår gjennom 2017. I dette dokumentet kan du lese om hvordan vi har prioritert og tenkt gjennom fjoråret. Et slikt redaksjonelt regnskap gir oss anledning til å vise noe av den samme åpenheten som vi forventer av maktmennesker og -institusjoner i det daglige. Det skulle selvsagt bare mangle at ikke vi gjør det. Og så er det faktisk nyttig å stoppe opp fra tid til annen i den aldri hvilende publiseringsstrømmen, se seg tilbake og reflektere over hva vi har levert.

For alle ansatte var det unektelig en gledens dag da vi i september ble kåret til Årets mediehus i Amedia – i konkurranse med 65 andre lokalaviser rundt i landet. En anerkjennelse for at vi gjør veldig mye riktig. Så skal jeg samtidig skynde meg å tilføye at slett ikke alle som følger oss er fornøyd med absolutt alle våre prioriteringer og valg. Daglig får vi irriterte henvendelser fra folk som ikke er fornøyde med vinklinger på saker, aviser som har uteblitt fra postkassa, tips og innspill vi ikke har fulgt opp. Slik er livet i en lokalavis. Ros og ris går hånd i hånd – og slik skal det være. I 129 år har vi blitt drevet fremover av engasjerte lesere. La det fortsette slik! Uten innspill og korrigeringer kan vi ikke bli bedre.

Fredriksstad Blad skal til enhver tid være blant landets aller beste lokalaviser. Det er vår klare ambisjon. Siden årtusenskiftet har vi to ganger blitt kåret til Årets avis i Norge og to ganger Årets mediehus i Amedia. 

I dag gleder vi oss over å ha 59.400 daglige lesere på papir, nett og mobil (kilde: Forbruker & Media 2. halvår 2017), drøyt 20.000 betalende abonnenter og en knallsterk posisjon i Fredrikstad-distriktet. Etter mange år med fall i antall betalende lesere, peker nå pilene riktig vei igjen, takket være mer enn 8.000 nye, digitale abonnenter. Vi leverte derfor også et solid økonomisk resultat i 2017. Ikke mange andre lokale bedrifter kan vise til tilsvarende.

Nedenfor kan du lese vår selvangivelse og oppsummering av fjoråret.

Dette løftet vi frem i 2017

Satsingen på digitalmagasiner har blitt stadig viktigere for Fredriksstad Blad. I løpet av fjoråret publiserte vi ti slike magasiner. Magasinformatet egner seg godt for å samle nyhetssaker, meningsstoff, bilder og videoer tematisk, og med det gi innholdet en annen «innramming» enn i den daglige nyhetsformidlingen vår.

Næringsliv har vært et bevisst satsingsområde for FB de siste to årene. Vi ser at reportasjer om lokale bedrifter leses godt og er et stoffområde som engasjerer. Selv synes vi det er spesielt moro når vi kan vise frem noe av det nyskapende og innovative som skjer innenfor dørene til lokale bedrifter. I høst lanserte vi et eget magasin spesielt viet bedrifter med tilhold på Øra. Området som tidligere kun ble forbundet med tungindustri, er i dag fylt opp med alt fra små kreative næringer til bedrifter med milliardomsetning. Nesten 3.000 mennesker har sin arbeidsplass på Øra. 

Dekningen av Fredrikstad Fotballklubb spesielt, men også lokalfotballen generelt, er en viktig del av journalistikken vår. I fjor publiserte vi et Før seriestart-magasin (kan leses i sin helhet her av alle våre abonnenter) og – dessverre – et nedrykksmagasin, hvor vi oppsummerte den bedrøvelige FFK-sesongen med tilbakeblikk, kommentarer og nyhetsvinklinger (her for alle abonnenter).

Stortingsvalget satte sitt preg på andre halvår i fjor. FB valgte å publisere det aller, aller meste av nyhetsartikler og meningsstoff åpent tilgjengelig for alle (altså ikke plusset). Valgkampstoffet ble også samlet i dette oppsummerende Valgkampmagasinet.

2017 var på mange måter det store jubileumsåret i Fredrikstad. Byen vår fylte som kjent 450 år. Og på selve bybursdagen, 12. september, publiserte Fredriksstad Blad et stort Jubileumsmagasin som ble levert hjem i postkassa til samtlige husstander i Fredrikstad, Råde og på Hvaler. Dessuten rundet Fredrikstad kino 100 år i fjor. Kinoens historie ble samlet i dette magasinet.

Nyheter og trender fra Fredrikstads pulserende uteliv er også interessant for mange av våre lesere. Både før sommer- og før julebordsesongen lanserte vi magasiner med restaurantanmeldelser, kulturkalendere og reportasjer. Sommerens utelivsmagasin finner du her og Julebordmagasinet her.

Kåret til Årets mediehus

20. september ble Fredriksstad Blad kåret til Årets mediehus i Amedia. Det skjedde i konkurranse med 65 andre lokalaviser som Amedia-konsernet eier rundt i landet. Avisens dekning av varslersaken var sentral i juryens begrunnelse. FB fikk også skryt for den redaksjonelle og kommersielle driften av mediehuset: «Fredriksstad Blad har gjennom mange år markert seg som en digital spydspiss blant norske lokalaviser, som en avis som har satt ny standard for digital kommunikasjon med leserne, som evner å fornye og overraske, begeistre og utfordre, gripe muligheter og skape resultater – som gjør mediehuset til et forbilde og en inspirasjonskilde for mange, langt utover Amedia-sfæren», het det i begrunnelsen.

Saken fortsetter under bildet

ÅRETS MEDIEHUS: FB ble i september kåret til Årets mediehus i Amedia. På bildet administrerende direktør i Amedia Østfold, Petter Christian Saugstad (til venstre) og redaktør René Svendsen.

ÅRETS MEDIEHUS: FB ble i september kåret til Årets mediehus i Amedia. På bildet administrerende direktør i Amedia Østfold, Petter Christian Saugstad (til venstre) og redaktør René Svendsen.

Også i 2013 ble Fredriksstad Blad kåret til Årets mediehus i Amedia. I 2014 og 2003 fikk avisen utmerkelsen Årets avis i Norge. Denne prisen deles ut av Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Artikkelserien som endte opp i bok og på kino

Noe av det morsomste vi har gjort i FB er 450 folk i Fredrikstad, serien vant Amedias pris for Årets relasjonsbygger i 2016. Intervjumaratonen som viste at alle folk i Fredrikstad har en historie å fortelle, pågikk i halvannet år og ble avsluttet i byjubileumsuken 2017. Da var det det lansering av video basert på filmklipp fra hvert eneste intervju, 11 timers opplesningsmaraton på Fredrikstad kino og en praktbok med alle intervjuene samlet. 1.500 bøker ble gitt til lokale lag og foreninger, som solgte dem og beholdt hele salgssummen selv.

Saken fortsetter under bildet

Satsing på Podkast

2017 ble året hvor Fredriksstad Blad løftet frem satsingen på podkast. Før seriestart lanserte vi en egen Fotballpodkast. Konseptet har vært en paneldebatt med utgangspunkt siste serierundes FFK-kamp. I løpet av året har FB også publisert flere dybdeintervjuer med kjente Fredrikstad-profiler i podkastformatet, samt en spesialinnspilt byjubileumspodkast, hvor byens 450 år lange historie ble fortalt på 45 minutter.

Dette er de tre podkastene med best lyttertall gjennom fjoråret:

1. Joachim Jonsson raser mot ukulturen i FFK (hør her!)

2. – Nå er det krise! (hør her!)

3. Mariann Høili om livet med Terje Høili (hør her!)

Har du iPhone og ønsker å abonnere på Fotballmagasinets podkast. Trykk her. Da får du podkasten levert automatisk. Har du ikke iPhone kan du abonnere her.

Varslersaken – ingen sak har vi brukt mer ressurser på!

Fredriksstad Blad har siden sommeren 2014 brukt store ressurser på det som er blitt kalt Varslersaken. Det som startet med en innsynsbegjæring fra postjournalen har blitt til et stort kompleks som omfatter flere varslinger, en rekke parallelle forhold, flere undersøkelser og revisjoner, og i skrivende stund en ekstern granskning, en politietterforskning og en momssak hvor Skatt Øst har konkludert med at Fredrikstad kommune har handlet grovt uaktsomt.

Saken fortsetter under illustrasjonen

Sakskomplekset består alt fra varslinger om ulovlig momsfradrag, ulovlige direkteanskaffelser, gjengjeldelse etter varslinger og systemsvikt i varslingshåndtering, til påstander om dokumenter som unndras og hemmeligholdes. i løpet av 2017 publiserte vi langt over 100 nyhetsartikler og debattinnlegg om varslersaken. Juryen som kåret FB til Årets mediehus i Amedia i fjor trakk spesielt frem avisens løpende dekning av varslersaken. Samtidig er det alltid et spørsmål i en så stor og vanskelig sak om vi burde – og fortsatt bør – sette av enda større ressurser på den løpende dekningen. 

FB-journalist Ellen Ophaug har tidligere blitt tildelt journalistprisen i Østfold for sin dekning av varslersaken.

Inn i nye lokaler

Fredriksstad Blad har vært på flyttefot i 2017, men fortsatt har vi Stortorvet 3 som adresse. Etter ti år i andre etasje har hele FB-fellesskapet nå flyttet til mindre lokaler i femte etasje. I løpet av årene på Stortorvet har antall ansatte blitt halvert. De opprinnelige lokalene ble etter hvert unødvendig store og kostbare. Eneste endring for folk som skal besøke avisen i åpningstiden på hverdager mellom klokken 10 og 13, er at inngangen nå er 20 meter nærmere Apoteket. Der må man ringe på en porttelefon før man blir sluppet inn, og kan ta heisen opp i femte etasje der avisens nye ekspedisjon ligger.

Næringslivsjournalistikk er viktig

Journalistikk fra og om Fredrikstads næringsliv har blitt et stadig viktigere satsingsområde for Fredriksstad Blad. Gjennom hele 2017 har vi ukentlig besøkt lokale arbeidsplasser, hvor ambisjonen har vært å vise frem noe av bredden i arbeidslivet i Fredrikstad, Råde og på Hvaler. Reportasjene har blitt presentert under vignetten «Jobben min» i papiravisen.

FBs redaksjonelle regnskap fortsetter under illustrasjonen

Nyetableringer, eierskifter, endringer i ledelse hos lokale bedrifter, årsregnskaper, avviklinger og konkurser, er andre sider ved det lokale næringsliv som vi har brukt mer ressurser på i vår journalistiske dekning gjennom fjoråret.

Så mye journalistikk produserte vi i fjor

En opptelling viser at FB publiserte totalt 13.573 artikler i fjor, med denne fordelingen mellom de ulike stoffkategoriene: 6.856 nyhetssaker, 2.902 sportssaker, 1.965 kultursaker og 1.482 debattinnlegg. I tillegg kommer rundt 25.000 bilder fordelt på 521 bildeserier. 

... og disse sakene ble mest lest

Dag Høilis nye kjæreste, Fredrikstad-mann som forulykket i utlandet og en elendig FFK-forestilling borte mot Strømmen, topper listen over fjorårets best leste plussaker på f-b.no.

1. Høili viser frem sin nye kjæreste – lest 17.746 ganger

2. Fredrikstad-mann omkom i Spania – lest 15.281 ganger

3. FFK overkjørt mot Strømmen – lest 15.031 ganger

Blant de åpne sakene, som altså ikke krever abonnement, ble disse best lest:

1. Negative fakta om elbil skjules – lest 56.984 ganger

2. Dødsfall i Bjørndalen – lest 48.742 ganger

3. Omkom i trafikkulykke i Bjørndalen – lest 45.749 ganger

FBTV

2017 var året hvor FBTV for alvor ble etablert som direktekanal og en fullverdig publiseringsplattform for lokal sport, kultur og nyhetsformidling. Vi sendte direkte og med levende bilder fra store arrangementer som Winter Classic, premièrefesten for filmen Den 12. mann og Frederik-prisen. Men først og fremst har det handlet mye om direktesendt fotball, både treningskamper og pressekonferanser fra Fredrikstad stadion, men også en lang rekke breddefotballkamper med lokale lag involvert. Totalt publiserte Fbtv 368 sendinger i løpet av fjoråret. Desidert best sett var 1. rundekampen i fotballcupen mellom Kråkerøy og FFK. Den hadde hele 18.812 visninger. Som en kuriositet kan det nevnes at seerne fordelte seg på 30 land! Snakk om å nå ut bredt med lokalavisa! Saken kan gjenoppleves i sin helhet her (åpen for alle våre abonnenter). Satsingen på direktesendinger på FBTV vil for øvrig bli ytterligere forsterket gjennom 2018. Blant annet er det klart at du kan følge samtlige FFK-kamper, både trenings- og seriekamper, med abonnement på Fredriksstad Blad.

Så mye bruker vi på journalistikk

25 millioner kroner. Det var de totale kostnadene for Fredriksstad Blads redaksjonelle innsats i fjor.

I tillegg kommer utgiftene knyttet til trykking og distribusjon av papiravisen, samt drift og utvikling av de digitale utgavene. Ved utgangen av 2017 hadde Fredriksstad Blad 29 redaksjonelle årsverk.

Redaksjonen utgjør rundt 75 prosent av alle årsverk i avisen.

Organisasjonsendringer i takt med medieutviklingen

I løpet av det siste året har FB gjort flere markante grep for å tilpasse oss medieutviklingen og for å være i stand til å levere best og mest mulig rasjonelt. For rundt ett år siden la vi om produksjonsflyten på den til da mest fullendte måten i Amedia. Samtlige journalister skriver og tilrettelegger nå sine saker for digital publisering.

Samtidig etablerte vi en helt ny utgavedesk for papirdesking av både FB og Sarpsborg Arbeiderblad. Etter de første 12 månedene kan vi konstatere at overgangen ikke har hatt noen negativ effekt på papiropplagsutviklingen i noen av avisene.

Teksten fortsetter under bildet

Leder for den felles utgavedesken for Fredriksstad Blad og Sarpsborg Arbeiderblad, Tor Viskum, i samtale med journalist Tonje Holter.

Leder for den felles utgavedesken for Fredriksstad Blad og Sarpsborg Arbeiderblad, Tor Viskum, i samtale med journalist Tonje Holter. Foto:

For å få til denne overgangen i den daglige produksjonsflyten, måtte vi også legge om nyhetsledelsen radikalt. Vi har gått fra fire til to nyhetsledere og samlet dermed den i alt vesentligste praktiske utøvende, strategiske og administrative redaksjonelle ledelsen på avisens tre eneste medarbeidere med redaktørstatus. Vi tør påstå at dette er den slankeste ledermodellen i sammenlignbare Amedia-aviser.

PFU

Fredriksstad Blad ble klaget inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) én gang i 2017. Lokalpolitiker Ola Hilmar Storli mente at sjefredaktør René Svendsen hadde brutt mot Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, som sier at tilsvar og debattinnlegg ikke skal utstyres med redaksjonell, polemisk replikk. PFU avviste klagen, og konkluderte med at Fredriksstad Blad ikke hadde brutt god presseskikk (les hele kjennelsen her).

Fredriksstad Blad ønsker å rette seg etter regler for god presseskikk slik disse beskrives i Vær varsom-plakaten. Derfor er det også lett synlig informasjon både i papiravisen (tredje siste side) og på nett (frontsiden på f-b.no) hvor det fremgår hvordan man kan klage til PFU. Fredriksstad Blad styres etter Redaktørplakaten.

Artikkeltags