Fra "høl på E18" til kjempeby

Gigantløft Tiden som veikryss er over, milliarder er sprøytet inn i Drammens forvandling, og nå kan byen speile seg i omverdenens øyne. Alle foto: Erik Hagen

Gigantløft Tiden som veikryss er over, milliarder er sprøytet inn i Drammens forvandling, og nå kan byen speile seg i omverdenens øyne. Alle foto: Erik Hagen

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Herodes Falsk sa i 1984 at han var født i et høl på E18. Nå mener han ikke det lenger, ifølge broren som driver butikk i byen.

DEL

"Jeg ble født i et høl på E18. Det hølet har seinere blitt kjent under navnet Drammen," erklærte artisten Herodes Falsk i 1984.
Nå er tonen en annen:

I dag synes han at Drammen er blitt en kjempeby.
- Han også, legger storebror, bypatriot og urmakermester Jon Bård Hansen til, der han står bak disken i sin eksklusive lille fagbutikk i Drammen sentrum.
Hit kommer bysbarna for å kjøpe klokker som ikke bare viser tid og dato, men er som smykker.
- Det er veldig mange som har penger i Drammen, sier urmaker Hansen.

LES OGSÅ: Satser på kultur, boliger og studenter

LES OGSÅ: - Må ha store tanker og fete visjoner

LES OGSÅ: Dette ble vedtatt i 1999

Lang prosess

Det begynner å bli en del år siden politikere og journalister i Drammen sluttet å piske seg selv og befolkningen med "harrystemplet".
Det er enda lengre siden daværende miljøvernminister Sissel Rønbeck var i byen, og konstaterte at staten måtte bidra til omleggingen av trafikkmaskinen. Forvandlingsprosessen har vært i gang de siste ti-15 årene.
- Det er kun langsiktig, hardt, målrettet og systematisk arbeid over tid som gir resultater, understreker Per Øyvind Mørk i utviklingsselskapet

Byen Vår Drammen (BVD) som eies av kommunen og næringslivet i fellesskap.
- Vi anbefaler ikke ettårsplaner, eller å kopiere vellykkede tiltak andre steder, sier Mørk som i stor grad har bidratt til å tenke nytt og "hårete" i Drammen, blant annet da byen i 2003 for første gang arrangerte World Cup i skisprint på et torg.

Lærer av Malmö

- Se til Drammen, krevde næringslivstoppene i Fredrikstad da de nylig sendte et åpent brev til ordfører Eva Kristin Andersen.
Buskerud-byen har titusen færre innbyggere enn Fredrikstad, men har likevel et og annet å lære bort.

Det har de også erfaring på. I siste halvdel av 1800-tallet dro ambisiøse og kunnskapsrike sagsbrukspionerer over Oslofjorden for å etablere seg i Fredrikstad.

Drammens ordfører Tore Opdal Hansen (H) bekrefter at dagens forvandlingsprosjekt har kostet anslagsvis ti milliarder kroner, inklusive statlige bevilgninger og bompenger. I skrivende stund befinner Opdal Hansen seg i Malmö med formannsgruppen fra Drammen. Der besøker de blant annet den mye omtalte innvandrerbydelen Rosengård.
- På programmet i Malmö står byutvikling og internasjonalisering, forteller ordføreren på telefon fra Sør-Sverige.

LES OGSÅ: Slik skal Fredrikstad formes de neste årene

LES OGSÅ: Slik skal sentrumsplanen jobbes frem

LES OGSÅ: Fakta om Sentrumsplanen

Hadde kontakter

Fredrikstad sammenligner seg med Drammen, og Drammen sammenligner seg med Malmö.
- De har akkurat de samme utfordringene som oss, blant annet en stor andel innvandrere, sier Per Øyvind Mørk i utviklingsselskapet.

Mørk har vært sentral aktør i Buskerud-byens forvandlingsprosess siden 2003. Da kom han fra jobben som landslagssjef for friidrettsutøverne. Med seg på lasset fra Oslo hadde den tidligere langdistanseløperen kontakter og kunnskap om hvordan prosjekter skal drives. Som gammel drammenser var han også bypatriot.
Omtrent samtidig ble en annen drammenser med hovedstadserfaring, Tore Opdal Hansen, ordfører i byen. Han kom fra stillingen som informasjonssjef i Oslo Høyre, og lang fartstid i Høyres Hovedorganisasjon.

Nå fronter Opdal Hansen Drammen, sammen med rådmannen, kommunaldirektøren og BVD-sjefen. De har holdt hundrevis av foredrag om de vellykkede grepene de har gjort i Buskerud-byen.
- Opdal Hansen er like ivrig som meg, humrer Mørk.

Torsdag er Brynildsen nettgjest på f-b.no. Still ditt spørsmål om Værste-utviklingen nå.

Bygde felles arenaer

Noe av det første han selv tok tak i, foruten den spektakulære skisprinten, var jobben med å bygge opp felles arenaer for drivkreftene i Drammen.
- Det manglet både formelle og uformelle fora. Vi måtte få i gang dialogen, og ha noen som kunne gå i spissen, sier Mørk, og priser den evnen næringslivet og kommunen i dag har til å spille mot samme mål.
Skisprinten, som trakk titusenvis av tilskuere og sikret massiv mediedekning, er ett av flere eksempler på hvordan byens utviklingsaktører fyrer opp begeistringen i befolkningen.

LES OGSÅ: Slik skal Fredrikstad formes de neste årene

LES OGSÅ: Slik skal sentrumsplanen jobbes frem

LES OGSÅ: Fakta om Sentrumsplanen

Ett annet eksempel er fyrverkeriinnvielsen av den nye gangbroen, som kan se ut som en Øresund-bro i miniatyr, med flotte stag som løfter broen til himmels og en design som minner om et eksklusivt skipsdekk.

Hverdagen i Drammen har også blitt bedre etter at trafikken ble dirigert utenom sentrum og i tunneler under byen.
Drammenselva er renset. Det er anlagt bystrand, og en 13 kilometer lang elvepromenade med grusveier og grøntområder kranser nå den "nye" elven. Byens sentrum er definert rundt en akse fra Bragernes kirke over elven og til Marienlyst der det blant annet er stadion og et gedigent, nytt badeanlegg til over 300 millioner kroner.
- Det er et offentlig bad som er bygd og eid av kommunen, sier Per Øyvind Mørk.

- Mangler ungdomstilbud

På Bragernes torg, noen få meter fra urmaker Roll Hansens butikk og ved begynnelsen av gågaten som skal rustes opp i år, står en gruppe ungdommer.
Er de fornøyde med utviklingen i hjembyen?
- Det er dårlig med ungdomstilbud, klager 17-åringene i gjengen, og slår fast at nye Drammen sentrum passer for dem som er eldre og har familie.
- Men byen har blitt penere, erkjenner Bastian Hafr (20), kjent fra rollen som Biffen i filmen "Olsenbanden Jr. på rocker'n" fra 2003.
- Penere, mer raffinert og litt forseggjort, utdyper 20-åringen.
Hafr har ikke noe i mot å si at han er fra Drammen, men kameraten Glenn Jørgen Martinsen (17) vil bort:
- Jeg er lei av å være her. Når du har bodd her hele livet, blir du litt lei, sier han.

Torsdag er Brynildsen nettgjest på f-b.no. Still ditt spørsmål om Værste-utviklingen nå.

LES OGSÅ: Ber om felles løft for Fredrikstad

Hva kan Fredrikstad lære av Drammen?

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken