Fregatten KNM Helge Ingstad har sunket dypere

Av

Natt til tirsdag røk flere vaiere som holdt fregatten KNM Helge Ingstad fast. Se bildene av fartøyet som synker.

DEL

Kystverket bekrefter overfor Nettavisen tirsdag at flere vaiere har røket.

- Fregatten ligger stabilt, men ligger dypere i vannet, sier kommunikasjonsdirektør Solveig Moe Frøland rett før klokka 10.

«Den havarerte krysseren KNM Helge Ingstad har sunket dypere. Det er nå bare radartårnet, samt deler av hekken, som stikker opp over vannflaten», meldte Kystverket senere på Twitter.

Skal berges

Det er for tidlig å si noe om hvor store skadene på fregatten er etter at den sank dypere i sjøen, opplyste Sjøforsvaret på en pressekonferanse på Haakonsvern klokka 11. Planen er fortsatt å heve skipet, men Forsvaret sier nå at de er usikre på hva som videre vil skje.

– Vårt mål er å begrense skadene i den grad det lar seg begrense. Vi kommer til å berge fartøyet, få det opp og ta det til Haakonsvern. Så får vi se da hva som er hensiktsmessig å gjøre. Men det er klart; jo mer vann som kommer inn, jo mer blir ødelagt, uttalte sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stensønes på pressekonferanseen.

På pressekonferansen opplyste flaggkommandør og sjef for maritime operasjoner i Sjøforsvaret, Yngve Skoglund, at fregatten lå stabilt helt fram til mandag kveld.

Vaiere røk natt til tirsdag

Fregatten var sikret til land med ni kraftige vaiere etter kollisjonen torsdag i uka som gikk. Flere vaiere røk natt til tirsdag. 

– Fartøyet ligger nå dypere enn i går. Det er større materielle skader enn den situasjonen vi hadde i går, men det er for tidlig å si noe om hvor store skadene er, sier Håvard Mathiesen, sjef for sikringsarbeidet i Forsvarsmateriell.

Se pressekonferansen her på NRKs Facebook-side:

Slik ligger den havarerte fregatten tirsdag etter at flere av vaierne som holdt den fast røk. Foto: Kystverket

Kystverkets innsatsleder meldte tirsdag 13. november klokken 06.17 at havaristen, KNM Helge Ingstad, har sunket dypere.

Jobbet fram til midnatt

Håvard Mathiesen, sjef for sikringsarbeidet i Forsvarsmateriell, sa tirsdag at baugen sank ytterligere 1 meter og de to svakeste vaierne røyk.

– Vi erstattet dem mer forsterkede vaiere og jobbet fram til midnatt med å forsterke videre. Da opplevde vi at det ikke var trygt nok for personellet å fortsette, opplyste han.

Klokken seks tirsdag morgen røk samtlige sikkerhetsvaiere i baugen etter at festene i fjellet sviktet.

– Baugen falt da dypere og skipet la seg til ro på dypere vann. Fartøyet ligger nå stabilt, sa han.

Kystverket har totalt samlet opp 13 kubikkmeter med forurensing.

- I tvil om dette blir båt igjen

Ifølge en ekspert Aftenposten har konsultert, er en tommelfingerregel innenfor forsikring at skip bør repareres om det, der det ligger, har en verdi på 80–90 prosent av ny verdi.

– Jeg har mine tvil om dette blir båt igjen. Skipet har ligget og skurt og vridd seg på skjæret, bruddskadene er enorme, sier Erik Tveten.

Han har 35 års erfaring med å vurdere skadeomfang på marine konstruksjoner, fra trålere til alle typer lasteskip og ulike offshoreinstallasjoner.

KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS like ved Stureterminalen i Hjeltefjorden. Fregatten gikk på grunn etter kollisjonen og ble liggende med slagside ved Ådneset i Øygarden.

Kystverkets overvåkningsfly, LN-KYV, var på vingene over skadestedet i morgentimene fredag 9. november da dette bildet ble tatt. Foto: Kystverket

Broen delvis under vann

Tveten, som uttalte seg før KNM Helge Ingstad tirsdag sank dypere,  nevner at grovt sett alt elektrisk utstyr på fregatten må skiftes ut, inkludert 100 prosent utskifting av alt ledningsmateriell. Fordi broen delvis ligger under vann, anslår han at all instrumentering – i prinsippet – må skiftes ut. I tillegg kommer all innredning som har vært våt, noe han anslår å være rundt 70–80 prosent.

Hovedmotor, hjelpemotor og alle elektriske motorer må også skiftes ut, fordi de allerede er rammet av alvorlige rust- og korrosjonsskader, det gjelder trolig det meste av ventilasjonen også.

– Hva angår det rent militære utstyret og materiellet som har vært i sjøvann må nok også det erstattes, sier Tveten.

Tankskip var leid av Equinor

Tankskipet Sola TS som ble truffet av fregatten, var leid av Equinor. Det må nå tømmes for olje og repareres.

Tankskipet er leid inn på en femårskontrakt med Equinor, men ifølge pressekontakt Elin Isaksen i selskapet var det fremleid til et annet oljeselskap da ulykken skjedde, skriver Sysla.

Tankskipet fikk fortsette til Hull i Storbritannia etter ulykken etter først å ha foretatt noen nødreparasjoner etter pålegg fra Sjøfartsdirektoratet. Det måtte tømmes for all last før det fikk fortsette.

I England skal skipet inspiseres grundig før det repareres. Det er ikke sikkert at det er nødvendig å ta skipet opp i dokk.

Blant de første som ble avhørt etter ulykken, var losen som var om bord i Sola TS da ulykken skjedde.

Losdirektør Erik Freberg Blom har vært i kontakt med losen, og sier han var tilbake på jobb igjen allerede søndag og har det bra. Hans tanker går først og fremst til mannskapet om bord på fregatten.

Erfarne sjøfolk uenige om kurs

En sjøoffiser som sier til Aldrimer.no at tankskipet Sola TS hadde feil kurs i minuttene før sammenstøtet med KNM Helge Ingstad, blir motsagt av en ekskaptein.

Den norske sjøoffiseren Aldrimer.no. har vært i kontakt med har snakket med mannskapet på KNM Helge Ingstad. Ifølge ham ble besetningen overrasket over at tankskipet Sola TS lå så langt inn i deres del av skipsleia. De fryktet at de ville gå på grunn om de manøvrerte vest for tankskipet.

– Sola TS lå i Helge Ingstads del av leia, sier han til nettstedet, som understreker at passeringer til sjøs normalt foregår babord mot babord.

Sola TS holdt seg til vest i fjorden, mens den andre trafikken i samme retning var i øst, melder NRK.

- Sola TS lå i rutinemessig posisjon

Nils Bjarne Stava imøtegår påstandene i Bergens Tidende. Stava vært kaptein på tankbåt og har lang erfaring fra farvannet i Hjeltefjorden. Først er Stava uenig in at Sola TS har ligget i fregattens del av leia.

– Nei, Sola TS lå i en helt rutinemessig posisjon. Dersom Helge Ingstad skulle ned til Haakonsvern, burde han holdt seg midt ute i Hjeltefjorden, altså lenger øst for Sola TS, sier Stava.

– Normal kurs

Når det gjelder mannskapets frykt for å grunnstøte om de manøvrerte vest for tankskipet, kommenterer Stava at fregatten kunne klart å snu unna Sola TS og likevel ikke gått på grunn.

Losdirektør Erik Freberg Blom i Kystverket bekrefter overfor avisen at Sola TS har holdt normal kurs, og Tormod Våga, sjef ved Trafikksentralen i Kvitsøy, støtter Stavas syn på at fregatten hadde mulighet til å svinge unna tankskipet.

Artikkeltags