Jakter Fredrikstad-foreldre til 3- og 4-åringer

Hjelpe barna: Et nytt forskningsprosjekt ønsker å ha med blant annet foreldre fra Fredrikstad. De skal få et kurs i hvordan forstå barnas følelser bedre.

Hjelpe barna: Et nytt forskningsprosjekt ønsker å ha med blant annet foreldre fra Fredrikstad. De skal få et kurs i hvordan forstå barnas følelser bedre. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Hvis du har barn født i 2013, er forskere på jakt etter deg. En ny studie om barns følelsesliv er på trappene.

DEL

– Vi setter opp et kurs innen foreldreveiledning i Fredrikstad. Det er et tilbud til alle som har barn som skal starte på skolen i 2019. Vi søker etter 20–24 motiverte foreldre, forteller Erica Pettersen.

Atferdsvansker

Hun er vitenskapelig assistent ved Psykologisk institutt i Universitetet i Oslo og prosjektmedarbeider i programmet Norwegian Tuning in to kids.

Det er utviklet og testet i Australia og har som mål å gi foreldre bedre ferdigheter til å hjelpe barna sine med å håndtere og forstå deres følelser.

– Nå skal vi se om veiledningsprogrammet kan fungere på norske barn. I Australia har det hatt god effekt på barn som er engstelige, har atferdsvansker eller vanskelig kommunikasjon med foreldrene, sier Pettersen.

– Resultatene viser at barna får nærere relasjon og bedre veiledning fra foreldrene, og de sliter mindre med vanskelig atferd – som er viktig i forbindelse med skolestart.

Fredrikstad er en av kommunene som er plukket ut til å delta i studien.

Det skal arrangeres seks kurskvelder à to timer, hvor hovedtemaet er emosjonell veiledning av barna. Kursledere er psykologene Kåre Sten Olafsen og Hanne-Cathrin Hjelle Wisbech.

Lettere overgang til skole

– Man lærer teknikker for hvordan man kan møte barnas følelser på best mulig måte i utfordrende situasjoner, og hvordan man kan anerkjenne, og sette seg inn i, følelsene deres, forklarer Erica Pettersen.

– Foreldrene lærer hvordan følelsene kan brukes til å rettlede i stedet for å forhindre, og hvordan få bedre kontakt med barna gjennom følelsene deres. Man kan se barnas følelsesuttrykk som noe bra i stedet for å forbinde dem med konflikt.

Slik fokuserer kurset på å hjelpe foreldre med bevare roen når de skal takle barnets vanskelige følelser, slik som frykt, sinne, separasjonsangst, tristhet og frustrasjon.

– Vi håper at dette programmet skal bidra til å gjøre overgangen til skole lettere for disse barna. Studien varer til 2019 slik at vi får fulgt dem til skolestart, sier Erica Pettersen som også besøker barnehager i Fredrikstad for å informere om forskningsprosjektet.

Studien er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP Øst og Sør).

Artikkeltags