Sniktitt på Hyundai Kona – årets kanskje største bilnyhet

Med bensinmotor under panseret blir aldri denne bilen en storselger. Men til sommeren kommer den i to elektriske varianter. Da kan salget eksplodere.

Med bensinmotor under panseret blir aldri denne bilen en storselger. Men til sommeren kommer den i to elektriske varianter. Da kan salget eksplodere.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Kan bli Norges desidert mest populære bil.

DEL

I skrivende øyeblikk har over 13.000 personer sagt seg villig til å stå på venteliste for å få kjøpe Hyundais nye elbil Kona, melder Nettavisen.

Det er 2,5 ganger mer enn Norges nest mest solgte bil oppnådde i fjor.

Interessen for den koreanske kompakte SUV-en overgår dermed det aller meste som norske bilimportører har sett, og det er før bilen faktisk er lansert. Både spesifikasjoner og pris usikkert.

Ordspillene er uendelige med bilens navn, men realiteten er at hvis Hyundai faktisk klarer å lokke dem som har stilt seg på venteliste til å faktisk signere kontrakt, ligger Kona an til å kunne dytte VW Golf ned fra salgstoppen i Norge. Det er det ingen andre biler som har vært i nærheten av å få til på mange år.

Kommer i to el-utgaver

Det vi vet om den kommende elbilen er at den vil komme i to utgaver. Mye av elteknologien vil leveres av LG, som også leverer til Opel Ampera-e.

Den store utgaven vil bli ganske like Ampera-e: Batteriet blir på 64 kWh, og den vil få drøyt 200 hestekrefter ut på forhjulene. Det vil gi den omtrent 500 km rekkevidde ifølge den noe urealistiske NEDC-standarden.

Den lille utgaven vil få et batteri på 42,7 kWh, og en mens elmotoren vil yte mer edrulige 130 hestekrefter. Detter skal gi den en rekkevidde på rundt 300 km.

Dermed ser den ut til å følge samme oppskriften som nye Nissan Leaf.

De første bilene kommer til Norge i løpet av sommeren, men Hyundai opplyser til Nettavisen at de fortsatt ikke vet hvor mange biler de vil få levert innen årets utgang.

- Vi har sagt til fabrikken at vi vil ha alt vi kan få, sier informasjonssjef Morten Brusletto i Hyundai til Nettavisen.

Selskapet har lange ventelister på sin andre elbil Ioniq, men insisterer på at leveringssituasjonen er i ferd med å bedre seg.

Hyundai har fått på plass HUD i sin lille crossover.

 

Vi har tatt en sniktitt

Men selv om det ennå er noe tid til bilen offisielt lanseres, er Kona en bil som du allerede nå kan kjøpe, og vi har tatt en nærmere titt på bensinutgaven.

Og det er ikke urettferdig å sammenligne Kona med Ampera-e. Bilene er innenfor én millimeter like lang, og akselavstanden er identisk. Kona er derimot en anelse bredere, men selv om det er en SUV/crossover, er faktisk Kona lavere enn Ampera.

Vi vet ikke nøyaktig bagasjestørrelse på elbilutgaven av Kona, men i bensinversjon er bagasjerommet 20 liter mindre.

I baksetene er det ikke mer plass enn du trenger, og i forsetene må man gi avkall på litt plass - i alle fall hvis du skal ha et barnesete montert mot kjøreretningen.

Mer spennende å se på

Designmessig fremstår Hyundai derimot som en litt mer spennende bil. Selskapets designere får bare unntaksvis slippe seg løs, og med nye Kona virker det som de har latt dem få frihet.

På innsiden er det derimot langt mer traust, men det er et veldig oversiktlig og funksjonelt interiør. Den har til og med HUD!

Dessverre er det tydelig at man skal spare penger ved å designe et interiør som skal endres minst mulig for land der rattet sitter på andre siden. Infotainmentskjermen sitter for eksempel i en ganske unaturlig vinkel som skal fungere like bra/dårlig fra begge sider.

Setene er heller ikke i toppklasse, og dynamisk cruisecontrol glimrer med sitt fravær.

Har fått sving på detaljene

Når det er sagt: På vår topputstyrte testbil er det derimot svært positivt å se at Hyundai nå har skaffet seg et infotainmentsystem som er i toppklasse. De har satset på en velfungerende kombinasjon av trykkfølsomhet og store hovedknapper. Brukergrensesnittet er oversiktlig, og Apple Car Play er på plass.

Det samme er trådløs lading og et helt akseptabelt lydanlegg.

Utfordrer ikke de beste på kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er forholdsvis intetsigende og nøytrale, og understellet er ikke det mest sofistikerte på markedet - men det samme kan man i alle høyeste grad si om Ampera-e. Det er ingenting som er dårlig, men det er heller ikke engasjerende.

Det er vanskelig å si hvordan kjøreegenskapene vil påvirkes av høyere vekt fra batteriene og nær dobbelt så mye effekt fra elmotoren, men vi mistenker at bilen fort kan skinne bedre med litt mer ompf.

Ellers kan vi si at vi er positivt overrasket over den lille tassen av en énliters turboladet tresylindret bensinmotor. Den har en veldig fin gange, og dreiemomenttoppen slår inn allerede ved 1500 RPM. Dermed er den mindre avhengig av å jage høyt turtall i motbakker, slik enkelte andre små er helt avhengig av.

Når det er sagt, så har vi ikke nevneverdig trua på at bensinutgaven kommer til å utmerke seg i salgsstatistikken. Bilen koster tross alt det samme som en toppspekket Nissan Leaf av nye generasjon. Det begynner ganske enkelt å bli vanskelig å se en fremtid for nye biler med forbrenningsmotor av rene kostnadshensyn.

Vi har ingen kvaler med å si at Kona kommer til å bli en storselger. Apetitten etter elbiler i Norge er nå neste umettelig. Hvor stor suksessen kommer til å bli, kommer til å avgjøres av hvor mange biler som kommer til Norge. Prisen vil selvsagt også ha noe å si, men vi ved med Ioniq at Hyundai ikke ønsker å legge seg over konkurrentene i pris.

Artikkeltags