- 1,3 millioner seere kan miste TV 2-kanalene

Bergen  20160929.
TV 2 logo.
Foto: Emil Weatherhead Breistein / NTB scanpix

Bergen 20160929. TV 2 logo. Foto: Emil Weatherhead Breistein / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

TV 2 og Get ligger i tøffe distribusjonsforhandlinger, melder bransjenettstedet Kampanje.com.

DEL

En storkonflikt mellom TV 2 og distributøren Get er under oppseiling, og partene er i tøffe forhandlinger. Ifølge Kampanje dreier konflikten seg om store penger.

Stridens kjerne er hvor mye Get skal betale TV 2 for å kunne distribuere TV 2-kanalene. Forhandlingsfriten er 31. desember, skriver Kampanje.

Dersom partene ikke innen nyttårsaften har klart å bli enige om en ny avtale kan rundt 500.000 husstander miste tilgang til TV 2-kanalene. Dette rammer anslagsvis 1,3 millioner seere.

- Get er en veldig stor aktør, med rundt en halv million abonnenter, så dersom det blir konflikt, vil det få konsekvenser for mange. Det er også sånn at TV 2 har snaue 30 prosent av den totale TV-tittingen i Norge. Det er bare NRK som er større. Hvis det blir en konflikt, blir mange rammet, sier kommunikasjonsrådgiver i GimCom Lasse Gimnes til Nettavisen.

- Det er en spesiell tid. En tid hvor strømmingen har kommet sterkt, hvor vi ser at TV 2 har sin Sumo, hvor MTG har sin Viaplay og Discovery har sin D-play, og vi ser multinasjonale aktører som Netflix, HBO og også Prime fra Amazon – bokhandelkjeden er på vei inn – så det er klart at det er en helt annen tid, hvor man har mange alternativer

Get innser at det er et krevende TV-marked, og skarp konkurranse.

- Det er generelt krevende å forhandle nye innholdsavtaler. Norske tv-kunder ønsker å kunne velge det de vil se, og det er viktig for oss å få avtaler som gir mulighet for det. Samtidig må vi sikre at prisen til kundene våre holder seg på et fornuftig nivå, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Get, Øyvind Husby til Kampanje.

Distribusjonsinntekter på 750 millioner

TV 2 ønsker ikke å si så mye om forhandlingene.

- Vi er i forhandlinger med Get om en ny distribusjonsavtale, vårt mål er som alltid å komme til enighet innen fristen. Vi kan ikke gå ut med flere kommentarer enn dette, sier kommunikasjonssjef i TV 2 Jan-Petter Dahl til Nettavisen.

Han ønsker ikke å svare på om TV 2 har noen form for beredskap, eksempelvis å tilby gratis Sumo, for eventuelle TV 2-seere som skulle bli rammet.

I mai varslet TV 2s sjefredaktør Olav T. Sandnes de ansatte om at de ville kreve mer penger fra distributørene. Ifølge Kampanje utgjør distribusjonsinntektene rundt 750 millioner kroner årlig i dag.

Artikkeltags