Orkla Foods solgte færre varer i Norge i tredje kvartal 2018, og mener prisene hos dagligvarekjedene er en stor del av forklaringen.

I selskapets kvartalsrapport skriver Orkla at salget i Norge er negativt påvirket av "økte priser mot forbruker fra de store norske dagligvarekjedene".

Les også: Flere hundre personer må gå etter store Rema-endringer

Færre tilbud

Selskapet trekker også frem lavere "kampanjetrykk" på mange av varene til selskapet. Sagt med andre ord har det vært færre Orkla-varer på tilbud i årets tredjekvartal enn fjorårets.

- Flere av Orklas kategorier i Norge har opplevd lavere kampanjetrykk og økte priser mot forbrukerne, noe som påvirket volumutviklingen negativt. I tillegg bidro den enorme økningen i avgiftene i det norske markedet til en oppblomstring av nett- og grensehandel. Vi er glad for at regjeringen nå reverserer økningen av sjokolade- og sukkervareavgiften, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka i en melding.

Orkla Foods, selskapets største virksomhetsområdet og produsenten av blant annet Toro og Grandiosa, hadde en salgsnedgang på 1,7 prosent i tredje kvartal, juli, august og september, i år. Samtidig var den organiske salgsveksten opp 1,1 prosent og alle markeder utenom Norge hadde fremgang.

Les også: Kaller tilbake hamburgere på grunn av allergirisiko

Mindre godt

Orkla Confectionary and Snacks, som står bak blant annet Kims og Nidar, er også ned i omsetning, noe selskapet mener i stor grad skyldes sukkeravgiften. 

"Den økte sukkervareavgiften fra 1. januar har medført negativ volumutvikling innenfor godteri i Norge", skriver selskapet.

Hele Orkla økte omsetningen med 1,1 milliarder kroner til 29,9 milliarder kroner, mens resultatet for videreført virksomhet holdt seg tilnærmet uendret på 2,6 milliarder kroner. 

 - Vi hadde salgsvekst i et flertall av de markeder vi opererer i, særlig gledelig var utviklingen i Finland, Sentral-Europa og India. Veksten i Orkla Care ble hemmet av svak utvikling i Polen og Storbritannia, sier Ruzicka.