Gå til sidens hovedinnhold

Folk svikter Østfolds dyreste rasteplass

Artikkelen er over 8 år gammel

Få kunder og ikke en krone i fortjeneste gjør at Visit Fredrikstad & Hvaler trekker seg fra kioskdriften i Norges dyreste rasteplass, Solbergtårnet langs E6 i Skjeberg som har kostet 47 millioner kroner.

Nå er den store turistsatsingen langs Europavei 6 vinterstengt frem til 1. april, slik planen var. Men om ny kioskdrift kommer i gang til våren, er foreløpig uklart.

Les også: Åpnet kiosk i Solbergtårnet

Tjente ingen ting

– Vi kommer ikke til å bli med på kioskdrift et år til, sier Liv Skjelbred i Visit Fredrikstad & Hvaler, som ikke tjente en krone på kioskdriften i tårnet i fjor.

Turistorganisasjonen samarbeidet med Fylkeskommunen om kioskdriften, og fikk dermed dekket sine utgifter gjennom det offentlige.

– I år kommer vi til å bidra med opplæring av kioskpersonalet, dersom det blir kiosk der i år, og med informasjonsmateriell til de reisende, sier leder av Visit Fredrikstad & Hvaler, Maja Nielsen.

– Det er et viktig møtested for folk ved Solbergtårnet, mener Nielsen.

Les også: Markerte byggestart for Solbergtårnet

Nesten ikke kunder

Dette gjorde seg ikke særlig lukrativt utslag på kioskdriften.

– Nei, det var lite kunder i kiosken. Av 300 besøkende på en dag, var det kanskje et femtitall som kom innom kiosken.

Det sier Marit Ødegård Özdemir. Hun jobbet på timelønn for Visit Fredrikstad & Hvaler i Solbergtårnets kiosk.

– Kioskdriften var et prøveprosjekt i fjor, for å finne ut om det var et slikt behov, sier spesialrådgiver i Østfold fylkeskommunes kulturseksjon, Svein Helge Treimo.

– Blir det åpnet kafé i tårnet også i år?

– Jeg vet at det arbeides med saken, men jeg har ikke opplysninger om hvor dette arbeidet står foreløpig, sier Treimo.

Les også: Ta trappene i tårnet

Fem millioner kjører forbi

Tellinger ved Svinesund viser at nordmenn tar mer enn fem millioner dagsturer over Svinesund hvert år. I tillegg kommer den lokale trafikken mellom Oslo og Halden.

Dette betyr at flere millioner bilister kjører Solbergtårnet hus forbi.

– Noen kaller Solbergtårnet Norges dyreste rasteplass som de fleste kjører forbi, er den verd 47 millioner kroner?

– Noen synes sikkert ikke det. Slik er det med alt. Men dette er mer enn en rasteplass. Det er også én av Norges flotteste kulturhistoriske formidlingssteder, sier spesialrådgiver i Østfold fylkeskommunes kulturseksjon, Svein Helge Treimo.

Se bilder fra åpningen av tårnet her

Låst og stengt

 I fjor hadde kiosken i tårnet åpent hver dag til og med august, og i helgene frem til oktober, før kiosken og tårnet nå holder vinterstengt.

– Her var alt låst og det hang en plakat om stengingen på døra, forteller vår reporter på stedet Haukur Jansson.

– Det merkelige er at parkeringsplassen utenfor tårnet er helt smekk fullt av biler, uten at det er noe å besøke i nærheten annet enn et stengt Solbergtårn, sier Jansson.

Det har aldri vært meningen at tårnet skulle være åpent i vinter

Janssons teori er at parkeringsplassen brukes til formål den ikke er bygd for, nemlig som samkjøringsparkering for bilister som kjører til og fra samme vei eller ærend langs E6.

– Det har aldri vært meningen å holde tårnet åpent i vinter, sier Svein Helge Treimo i Østfold fylkeskommunes kulturseksjon.

Han opplyser at tårnet åpnes igjen som planlagt, 1. april.

Åpnet i 2010

Solbergtårnet rasteplass er ved Europavei 6 i Skjeberg i Østfold ble åpnet i 2010. Attraksjonen er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen som byggherre og Østfold fylkeskommune og Sarpsborg og Fredrikstad kommuner.

Det ble realisert i forbindelse med utbyggingen av firefelts E6.

Seksjon for kulturminner hos Østfold fylkeskommune står for den kulturminnefaglige utformingen av anlegget, mens Østfoldmuseet er trukket inn i videreutviklingen av dette.

Arkitekten Todd Saunders har tegnet det 30 meter høye Solbergtårnet i samarbeid med Sweco.

Prislappen for herligheten er 47 millioner kroner.

I oldtidslandskap

Solbergtårnet rasteplass ligger i et viktig kulturhistorisk område med flere helleristninger.

Her presenteres bildehistorie fra istid til nåtid.

En lang rampe inviterer til en reise gjennom tid, med bilder, symboler, tekst og ikoner frest ut i stålveggen. I tilknytning ligger en hage med små informasjonshus som er ment å skape mulighet for stillhet og ro i kontrast til farten på E6.

Moderne design i et oldtidslandskap, sammen med bildehistorie fra istid til nåtid, er ment å vekke undring og refleksjon.

Kommentarer til denne saken