Hyllet mangfoldet på FN-dagen

VENNSKAPSRING: FN-dagen ble markert med en stor vennskapsring hvor hele skolen deltok.FOTO: Geir A. Carlsson

VENNSKAPSRING: FN-dagen ble markert med en stor vennskapsring hvor hele skolen deltok.FOTO: Geir A. Carlsson

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Både Trara skole og Kiæråsen barnehage har elever med mange forskjellige bakgrunner. Det brukte de FN-dagen til å markere.

DEL

Mandag 24. oktober var den årlige FN-dagen. På skoler og i barnehager blir dette ofte brukt som en anledning til å fortelle om FNs virksomhet. Dette ble gjort både på Trara skole og Kiæråsen barnehage, i tillegg til at de satte fokus på sine særegenheter.

55 nasjonaliteter

Wenche Gjerløw som er inspektør på Trara skole forteller at de hadde en samling i gymsalen og en ute.

– Inne fortalte vi elevene mer om dagen og det mangfoldet vi selv har. Vi har 355 elever, 160 av dem har en annen bakgrunn enn kun norsk. Totalt har vi elever med bakgrunn fra 55 forskjellige land, det er et mangfold vi er stolte av, sier Gjerløw.

MANGFOLD: Kiæråsen barnehage ville vise frem sine mange nasjonaliteter. FOTO: Henrik M. Simensen

MANGFOLD: Kiæråsen barnehage ville vise frem sine mange nasjonaliteter. FOTO: Henrik M. Simensen

70 prosent flerkulturelle

Også i Kiæråsen barnehage ble mangfoldet feiret, blant annet med mat fra forskjellige kulturer. Av totalt 77 barn har de 13 forskjellige nasjonaliteter representer i barnehagen, totalt utjør det at over 70 prosent er flerkulturelle. Mandag samlet barnehagen de eldste barna for et bilde hvor barna sto sammen etter nasjonalitet.

– Det er noe som kan by på noen ekstra utfordringer, blant annet når det gjelder foreldre. For mange av dem er det helt nytt hvordan vi gjør ting i barnehagene her i Norge, fortalte Toril Alnæs og Lene Lorentzen Sørby.

Artikkeltags