– Jeg glemmer aldri den følelsen jeg hadde da vi seilte inn i indre by i København den morgenen i desember. Folk kom ut av husbåtene sine i bare morgenkåpen og tenkte "Hold nu op!" der vi kom slepende med en lekter med hus på. Det var helt ellevilt!

Danske Simon Hesse ler når han tenker tilbake på den utrolige reisen.

Mange husker at FB i høst skrev at noen dansker hadde kjøpt den mye omtalte serveringslekteren Flåtan fra Nina og Lars Wold i Bukta på Hvaler for å ta den med seg til København.

7. oktober kom Simon og hans fetter for å hente doningen.

Men for en ferd Flåtan skulle ut på!

Å frakte en lekter med et hus på over både Skagerak og Kattegat er ikke akkurat en enkel sak. Det skulle vise seg å bli litt av en tur.

Nei på Hvaler og ja i København

Men først litt bakgrunn. Lekteren hadde siden 2012 fungert som serveringssted i den lille båthavna Bukta på Papper. Så sa Hvaler kommune nei til fortsatt servering "til sjøs", og ekteparet Wold måtte motvillig selge.

Her kommer de danske fetterne inn.

De driver selskapet "Hesse & Hesse", hvor de gjør penger på å kjøpe, istandsette og videreselge båter. Denne gang ville et eiendomsselskap ha en flytende restaurant midt i København.

– Mamma er fra Sørlandet, så jeg er halvt norsk. Tilfeldighetene skal ha det til at jeg har en onkel på Hvaler: Det var hans sønn som sa til meg: "Hva er det dere leter etter, egentlig? Vi har jo Flåtan her på Papper. Ring Lars Wold!". Vi fant annonsen og så med en gang at lekteren var midt i blinken.

Med friskt mot reiste Hesse og kollegaene til Papper for å istandsette lekteren for ferden.

Men de hadde ikke akkurat årstiden med seg. Vi er nå i midten av september 2017.

Ingenting gikk deres vei

– Alle vi snakket med, sa at dette var et håpløst prosjekt. At det var umulig å få med seg alt sammen hele veien til København. En ting er jo selve lekteren som kan følge bølgene. Men huset oppå er jo ikke akkurat bygget med tanke på en slik tur. Men vi er en eventyrlysten og optimistisk gjeng, forteller Hesse.

Omsider fant de også en slepebåt med mannskap som var "gærne" nok til å bli med. Det måtte jo også være en danske!

– Alt styret med toll, moms og det administrative var enkelt sammenlignet med det å finne en slepebåt, sier Hesse.

Men da slepebåten var fire timer unna Hvaler den dagen ferden skulle starte i september, snudde været og gjorde at turen måtte utsettes. Danskene måtte kjøre den lange veien tilbake til København, og Flåtan ble liggende igjen på Papper.

– Den turen hjem var tung. Vi er en glad gjeng, men da var det dårlig stemning bilen. Vi visste jo at det var et håpløst prosjekt, og jobben ble ikke noe lettere av at det ble mer og mer høst.

Nå ventet svenskekysten

7. oktober er danskene tilbake på Papper. Det var kommet et "værvindu" som gjorde at slepebåten mente ferden kunne starte.

Med en snittfart på tre knop seilte de ut av Bukta med kurs for København.

– Lekteren og huset var ikke glad i bølgene. Verst var det når de kom forfra, men heller ikke bakfra var noe særlig. Så ved Koster måtte vi ligge et døgn i le. Det var som å komme til en spøkelsesby. Og der måtte vi allerede starte med noen reparasjoner av Flåtan. Samtidig visste vi at vi hittil hadde seilt "innaskjærs". Nå ventet svenskekysten med Skagerak rett inn. Men vi måtte jo bare fortsette. Det kostet penger å leie slepebåten, og det var ikke noe alternativ å stoppe. Til det var vi for optimistiske.

Ville hele huset ramle av?

Ja, nå var de i det minste i gang, og stemningen ombord var god.

Tidlig neste morgen seiler de videre nedover svenskekysten. Men på veien var de sikre på at hele huset ville takke for seg. En meter høye bølger er ikke så mye for en "vanlig" båt, men for Flåtan var det litt i overkant.

– Det gikk på et vis helt til kvelden. Men da blåste det opp og det kom store bølger fra nord. Nå var vi rundt Marstrand nord for Göteborg og hadde to alternativer. Gå i nødhavn i Sverige vel vitende om at vinteren var på vei og at den måtte ligge der til våren, eller sette kurs mot Jylland og gå rett over Skagerak.

De valgte det siste. Med bølger fra siden og med kun mørke i sikte krysset de over Skagerak midt på natten i oktober.

– Det verste som kunne skje var at hele huset ville ramle av, men vi tenkte at det kom til å gå bra. Nødhavn i Sverige ville være en fiasko!

– En deilig følelse!

Det knirket og knaket på veien over, men utrolig nok gikk det bra med både folk og Flåtan.

– Til gjengjeld opplevde vi noe av det flotteste på hele turen da vi kom mot Frederikshavn morgenen etter. Det var blikkstille, solen sto opp og det var som å seile på en innsjø. Der kom vi slepende med denne serveringsbåten mellom alle de store tankskipene som ventet på lossing. Da var verden nydelig og livet deilig, sier dansken.

De fortsatte nedover mot Sæby, men måtte snu fordi været ble verre. Det gikk ikke lenger, og de måtte velge nødhavn tilbake i Frederikshavn.

Der ble Flåtan liggende en måneds tid til desember før det igjen ble et "værvindu".

– Mange av kollegaene var på juleferie, det samme var mannen med slepebåten. Men vi fant en ny danske i en ny slepebåt og satte kursen nedover.

Ved Grenå nord for Ebeltoft bestemmer de seg for å krysse Kattegat.

– Etter fire timer med seiling på kryss for å få bølgene rett la bølgene seg. Og vi ankom København tidlig en morgen, over to døgn etter at vi forlot Frederikshavn. Det var en så deilig følelse!

Blir liggende midt i smørøyet

Utrolig nok er Flåtan i god stand etter den elleville turen. Noen reparasjoner må til, og gjengen i "Hesse & Hesse" jobber med å utarbeide et konsept for restauranten i København.

– Det er egentlig umulig å få en slik plass til en slik båt, og det koster veldig mye penger. Men vi har mange kontakter i havnemiljøet og har ordnet det for kunden vår. Nå jobber vi på spreng med å få båten ferdig. Forhåpentligvis åpnes den til sommeren.

Han vil ikke si noe mer om hvem eieren av restauranten er, annet enn at det er et eiendomsselskap. Heller ikke hvor mye de betalte for doningen og hvor mye det koster å få plass til Flåtan i København.

– Hadde det ikke vært enklere å bygge en tilsvarende båt fra bunnen, eller kjøpt noe lignende i Danmark?

– Nei. Vi fikk en veldig god pris på Flåtan, og den passet perfekt, sier Hesse.