En konge abdiserer

Under den siste arbeidsdagen organiserte skolens elever en egen fest for fikk Mr. Trosvik, Per Krafft. 
BEGGE FOTO: KENT INGE OLSEN

Under den siste arbeidsdagen organiserte skolens elever en egen fest for fikk Mr. Trosvik, Per Krafft. BEGGE FOTO: KENT INGE OLSEN

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

I 45 år har Per Krafft jobbet på Trosvik skole, de siste 18 som rektor. Han tror sterke vaner har hindret ham å skifte beite.

DEL

– Jeg bytter bil hvert fjerde år, og det er det samme merket hver gang. En gammel kollega sa alltid at jeg burde prøve noe nytt, men det er vel noe med personligheten min som gjør at jeg holder fast ved det jeg liker, sier Per Krafft og ler.
I mai fylte den markante rektoren 67 år, og på den siste arbeidsdagen i går ble han feiret som den småkongen han er av skolens elever.

Trofast

I all hemmelighet hadde elevene planlagt den store avskjedsfesten, og under en samling i gymsalen bidro de med både sang og dans, og det ble overrekkelse av gaver elevene hadde laget.
– Jeg jobbet et år på Årum skole etter gymnaset, og så gikk jeg på lærerskolen i Tønsberg frem til 1962. Etter det har jeg jobbet her, sier Krafft, vel vitende om at de færreste holder ut like lenge på samme sted som han selv har gjort.
Det er den samme trofastheten som gjør at han ikke bytter bilmerke, eller at han har mer enn 50 år som aktiv speider bak seg.

– For mye papirarbeid

De siste årene har utviklingen gått mot stadig mer administrative oppgaver for rektoren. Dette er en retning Krafft misliker, og han håper det på sikt vil være mulig å organisere skolen på en måte som gir de ansatte i administrasjonen mer tid sammen med elevene.
– Jeg har hele tiden vært bevisst på å holde en tett kontakt med elevene og de ansatte, og det var jo nettopp på grunn av barna jeg ønsket å bli lærer. Jeg hadde vel kanskje trodd at det skulle bli mindre papirarbeid når mer gikk over på data, men foreløpig ser det ikke slik ut, sier Krafft.

Opptatt av holdninger

Av kolleger og gamle elever beskrives han ofte som streng og bestemt, men samtidig rettferdig. Selv tror rektoren beskrivelsen passer godt.
– Jeg har nok blitt en mykere mann med årene, men jeg har fortsatt tro på at det er viktig å sette grenser. Men det er mye som er annerledes ved å jobbe på en skole nå enn da jeg begynte, sier Krafft.
Spesielt trekker han frem det høye antallet oppløste hjem og flere fremmedkulturelle elever som årsaker til at en lærer i dag også må ta rollen som sosialarbeider.
– Holdninger og høflighet har flatet ut i samfunnet, men jeg har vært opptatt av at vi skal holde på noe av dette. Jeg synes det er veldig artig når jeg treffer gamle elever som har gjort det bra på et eller annet område. Jeg tror ikke at det er på grunn av meg de har gjort det bra, men kanskje det vi gjorde den gang de gikk på skolen har betydd litt likevel, sier Krafft.

Artikkeltags