Så billig får du elbil-bestselgerne nå

Av

Her er det penger å spare.

DEL

At Norge er elbil-landet framfor alle andre er for de fleste neppe noen stor nyhet.

Vi formelig kaster oss over enhver bilnyhet med elektrisk motor med stor iver. Både reservasjoner og forskudd blir betalt uten å mukke. Lang ventetid, og hva herligheten kommer til å koste når den en gang kommer, ser heller ikke ut til å legge noen stor demper på halleluja-stemingen.

Dette i sum har gjort at vi har svært mange elbiler her i landet, og flere skal det etter alt å dømme komme til å bli. Slik har det vært i noen år nå.

Penger å spare

Men elbiler blir jo på sikt også bruktbiler. For etter hvert som nye modeller og større batteripakker med lengre rekkevidde dukker opp, ønsker mange å bytte.

Som så ofte før – biler som selger godt som nye, er også populære på bruktbilmarkedet. Elbil-bestselgerne er ikke noe unntak i så måte. Selv om de holder prisene godt, så er det likevel en god del penger å spare på å kjøpe brukt framfor å velge en helt ny.​

Vi har sett på tre av de norske elbil-bestselgerne i brukbil-markedet, for å finne ut hva du må betale for disse nå.

Første generasjon Nissan Leaf får du nå for langt under 100.000 kroner.

Første generasjon Nissan Leaf får du nå for langt under 100.000 kroner.

Nissan Leaf: Fra 75.000 kroner

Nissan Leaf var på sett og vis den første skikkelige elbilen i Norge, som faktisk kunne brukes som en familiebil og som hadde grei plass til både passasjerer og bagasje.

Tross ett litt små-sært utseende, så uteble ikke suksessen. Siden salgs-starten i 2011 har godt over 30.000 eksemplarer funnet veien til norske garasjer. I disse dager bytter mange ut sin Leaf til andre generasjon, som kom i februar i år. Dette gir godt med biler til salgs på bruktmarkedet.

De eldste selges nå for rundt 75.000 kroner. Dette er da 2011-modeller med oppimot 100.000 kilometer på telleverket.

En del biler har også blitt bruktimportert, blant annet fra USA. Disse er ofte dårligere utstyrt enn biler som er solgt nye i Norge. De skal dermed ha en noe lavere pris enn ditto «norske» biler.

Les testen av Nissan Leaf her (Lenken fører til Broom)

Rekkevidden på de eldste bilene ligger på rundt 150 kilometer på sommerstid, og rundt 100 kilometer på vinterstid.

Bilene har vist seg å være driftsikre og gode, med få feil. Batteriene har også vist seg å holde seg svært godt, selv med noen år på baken og en del kilometer på telleverket.​

Nissan Leaf hadde en liten oppgradering i 2013 og fikk da blant annet varmepumpe som standard (på norsksolgte biler), og et par andre oppgraderinger, slik som fot-brekk istedenfor elektrisk håndbrekk og noen andre mindre ting.

Disse koster så klart litt mer, men kan være et smart valg. Nissan Leaf finnes også i ulike utstyrsvarianter. De velutstyrte koster ofte litt mer, men vil gi deg finere bil i form av skinnseter, oppgradert stereo, ryggekamera etc. dersom det betyr noe.

VW e-Golf var den første elbilen så som så ut som en helt alminnelig bil og det likte folket.

VW e-Golf var den første elbilen så som så ut som en helt alminnelig bil og det likte folket.

VW e-Golf: Fra 160.000 kroner

VW e-Golf er en annen elbil-storselger. Dette var den første elbilen som så ut som en helt alminnelig bil, noe som nok var viktig for at mange valgte denne.

Bilene har, som VW Golf alltid har gjort, holdt seg veldig godt i pris. Du må fortsatt betale så mye som rundt 160.000 kroner for brukte eksemplarer. Vi snakker da om biler med minste batteripakke, av første årsmodell og uten varmepumpe, som har gått rundt 100.000 kilometer.

Den reelle rekkevidden er på ca 170 km på sommeren og 100-120 km med vinterkjøring.

Les test av VW e-Golf her (Lenken fører til Broom)

Rust på bremseskiver er en gjengangerfeil på de fleste elbiler. De har en kraftig "motor-brems" som regenererer strøm til batteriet, slik at bremsen brukes mindre og derfor ruster.

På biler med stoffseter har det vist seg at disse fort kan bli flekkete i E-Golf, og at de er vanskelige å rengjøre. Kanskje er det smart å velge en med skinnseter, et tilvalg som mange også krysset av for.

En del elbiler er bruktimporterte fra noe varmere strøk. Disse kan mangle vinterpakke med oppvarmet sete, ratt og batteri. Særlig det siste betyr mye for rekkevidden i vinterkulda. Dette gjelder ikke bare e-Golf, men er generelt for flere elbil-modeller.

De første e-Golfene hadde heller ikke varmepumpe som standard. Da tar det lengre tid å få kupeen varm på de kalde dagene.

BMW i3 både er og var en innovativ bil.

BMW i3 både er og var en innovativ bil.

BMW i3: Fra 150.000 kroner

BMW i3 var også en helt ny bil fra BMW da den ble lansert i 2014. Også denne har et annerledes design, samtidig som den framstod både moderne og innovativ da den ble lansert. Det gjør den egentlig fortsatt – fire år etter. Både design, plassutnyttelse, materialvalg og miljøvennlig produksjon er stikkord her.

Bilen har da også vunnet en rekke priser for nettopp dette.

Bilen byr på velkjent BMW-kjørelede. I3 er, akkurat som e-Gof etterspurt som ny. Det gjør også noe med brukltbilprisene. Du får i3 fra rundt 150.000 kroner. Vi snakker da så klart om 2014-modeller som ofte har en kjørelengde på 60 til 80.000 kilometer.

Les vår test av BMW i3 her (Lenken fører til Broom)

Rekkevidden på disse ligger også på rundt 160-170 km. på sommerkjøring, mens det på vinterstid reduseres til ca. 100-120 km.

Mange av bilene har serviceatale, noe som absolutt er en fordel om du er i markedet for brukt i3. Bilen finnes også med en hybrid drivlinje, men denne modellen selges ikke i Norge.

i3 har i likhet med en del andre modeller fra den tyske bilprodusenten hatt noen irriterende elektronikk-feil, så sjekk nøye at alt virker som det skal før kjøp.​

BMW i3 har også en litt sær dekkdimensjon – type store og smale, og er derfor ikke den billigste bilen å sko opp når dekkene etterhvert blir slitt. Som på alle elbiler bør bremsene sjekkes nøye.

Artikkeltags