Energitopp: – Hvis du tror at du kan redde klimaet med elektriske biler, tar du fullstendig feil!

– Å gå fra 2 millioner til 300 millioner elbiler vil påvirke de globale kilmautslippene med mindre enn én prosent. Så hvis du tror at du kan redde klimaet med elektriske biler, så tar du fullstendig feil, sier Fatih Biurol, leder for Det internasjonale energibyrået (IEA) til Nettavisen.

– Å gå fra 2 millioner til 300 millioner elbiler vil påvirke de globale kilmautslippene med mindre enn én prosent. Så hvis du tror at du kan redde klimaet med elektriske biler, så tar du fullstendig feil, sier Fatih Biurol, leder for Det internasjonale energibyrået (IEA) til Nettavisen.

Av

– Jeg vet ikke hvordan dette inntrykket har oppstått, men det stemmer i alle fall ikke. Det sier IEA-sjef Fatih Birol.

DEL

Elbiler vil ikke redde klimaet. Det er fullstendig feil, sier Fatih Biurol, leder for Det internasjonale energibyrået (IEA) til Nettavisen.

IEAs årlige energirapport ble lagt frem denne måneden. Birol presenterte rapporten på Statoils høstkonferanse i Oslo tirsdag.

I rapporten anslår byrået at elbiler riktignok vil ha en enorm vekst i årene fremover, fra to millioner biler i dag til 300 millioner biler i 2040.

– Elbiler vil fortsette å slå rekorder av to grunner. Det ene er fordi bilene blir kraftig subsidiert av regjeringer over hele verden. For det andre vil kostnaden på batterier falle kraftig, sier Birol.

Likevel vil effekten på de samlede klimautslippene være nesten ubetydelig.

– Å gå fra 2 millioner til 300 millioner elbiler vil påvirke de globale klimautslippene med mindre enn én prosent. Så hvis du tror at du kan redde klimaet med elektriske biler, så tar du fullstendig feil. Det vil være et beskjedent bidrag, men det er ikke løsningen, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

Nissan Leaf er totalt Norges mest solgte elbil, og mye ligger an til at den nye generasjonen vil selge enda bedre.

Nissan Leaf er totalt Norges mest solgte elbil, og mye ligger an til at den nye generasjonen vil selge enda bedre. Foto:

Han viser til at transport utgjør kun en liten del av de samlede globale CO₂-utslippene. Innenfor transportsegmentet er dessuten utslippene fra fly og lastebiler større enn utslippene fra passasjerbiler. Det er kun passasjerbiler som nå blir elektrifisert.

– Det er ingen store planer for elektriske lastebiler. Elektriske fly er også langt unna og begge deler har større utslipp enn passasjerbiler, sier Birol.

Han mener heller ikke det er noen tegn til at etterspørselen etter olje vil falle med det første.

– Vi tror ikke etterspørselen etter olje er nær toppen, men etterspørselen etter olje til bruk i passasjerbiler er det. Det skyldes både flere elbiler og mer effektive bensin- og dieselbiler, sier Birol.

Oslo  20171128.
Sjef for det internasjonale energibyrået IEA Fatih Birol snakker om verdens energi prognoser under Høstkonferansen 2017, som arrangeres tirsdag i Oslo av Statoil, Olje- og energidepartementet og Det internasjonale energibyrået (IEA). 
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Oslo 20171128. Sjef for det internasjonale energibyrået IEA Fatih Birol snakker om verdens energi prognoser under Høstkonferansen 2017, som arrangeres tirsdag i Oslo av Statoil, Olje- og energidepartementet og Det internasjonale energibyrået (IEA). Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto:

IEA-sjefen mener imidlertid at elbiler har andre positive effekter for klimaet.

– Hvis man har råd til elbilsubsidier, så er det fint, både for å få ned luftforurensingen i byene, som er et separat problem, og for å gjøre en beskjedent bidrag til utslippene, sier han til Nettavisen.

– Er det andre, mer effektive måter stater kan bruke penger på for å hjelpe klimaet?

– Man kan gjøre både dette og andre ting. Jeg skulle ønske Norge var enda mer engasjert i karbonfangst- og lagring. Det kan ha veldig mye å si for å redusere utslippene globalt. USA, Canada og Europa begynner alle å se på dette og jeg håper Norge kan bidra også, sier Fatih Birol. (ANB)

Artikkeltags