Kolliderte med bufferbil under bilberging

KOLLISJON: Hengeren på bufferbilen er konstruert for å dempe sammenstøt.

KOLLISJON: Hengeren på bufferbilen er konstruert for å dempe sammenstøt. Foto:

DEL

(Moss Avis) Onsdag var Redningsverket ute på et bilbergingsoppdrag på E6 ved Rygge flyplass. For å bedre sikkerheten både for den som trenger berging, bergingsarbeiderne og forbipasserende, bruker de en såkalt bufferbil med en stor, blinkende pil som forteller trafikantene at de skal legge seg over i venstre fil mens de jobber langs veien.

– Når biler får stopp på gitte strekninger må vi ut med to biler, én som berger bilen, og en som beskytter bilen som har fått stopp, forteller Per Anders Peterson i Redningsverket AS i Råde.

Ved ulykker og andre hendelser er ofte politiet ute og sperrer veien. Men hvis en bil har fått motorstopp, har punktert og så videre, pleier ikke de å rykke ut.

– Det vi gjør er å sperre det høyre feltet på en tofelts vei så hastigheten senkes og køen glir forbi i venstre felt. Da øker sikkerheten for de som jobber langs veien.

Demper sammenstøt

Men det er ikke alltid forbipasserende blir oppmerksom på bufferbilen i tide, og onsdag var det en bil som kjørte inn i hengeren.

– Vi er veldig glad for at bufferbilen var der, hvis ikke kunne bilen ha kjørt rett i havaristen som vi holdt på å plukke opp, sier han.

Ifølge Peterson ble bilen som kjørte på hengeren skadet, og hengeren ble ødelagt.

– Men det er funksjonen til hengeren, den er designet for å dempe sammenstøtet. Den skal krølle seg sammen og sørge for at de som jobber bak står trygt og at den som kjører på kommer fra det.

Første gang

Selv om det er mange eksempler på at bufferbiler blir påkjørt, blant annet i forbindelse med arbeid i tunneler, er det første gang Redningsverket har opplevd det.

– Vi har holdt på med bufferbil i nærmere tre år. Men de som kjører bufferbilen hos oss har opplevd mange nestenulykke hvor det kunne ha gått galt. Vi har også opplevd at når vi kjører ut med en bufferbil, senkes hastigheten og det oppstår sammenstøt i køen som dannes. Det skjer ikke ofte, men det har hendt at det har vært slike følgeulykker.

Han sier imidlertid at det er veldig god effekt av bufferbilen i forhold til det de opplevde før de tok den i bruk.

– Vi ble passert av biler i 130 km/t, 30 cm fra arbeidsplassen. Bufferbilen er kanskje den største forbedringen av sikkerheten for oss som jobber langs veien.

Peterson sier at det viktigste forbipasserende kan gjøre er å respektere gule, blinkende lys, senke hastigheten og gjerne legge seg ut i venstre felt tidlig.

– Det gjelder ikke bare om det er blinkende lys, men også hvis det står noen som har fått motorstopp langs veien. Ta hensyn, oppfordrer han.

De opplever også mange rare reaksjoner fra bilister.

– Av og til skulle man tro at det var vi som var skyld i at veien var sperra. Selv om vi er der for å rydde bort det andre har skapt. Jeg vil si at vi opplever mye rart, men heldigvis ikke så mye farlig.

Redningsverket som dekker hele Østfold og Follo, er midt inne i den mest travle perioden av året.

– Det ligger jevnt på 150-200 oppdrag om dagen.

Artikkeltags