Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen stiller spørsmålet til Petter, Elvira, Mathilde, Embla og Leah. De fem barna i Gråtass barnehage på Torp er ikke helt sikre på svaret, men kikker like undrende og nysgjerrige på appelsinen og poteten i bassenget som den ivrige mannen i blå dressjakke.
– Dette er viktig læring og gir barna en god start i livet. Jeg er veldig opptatt av realfag i barnehagen, sier Torbjørn Røe Isaksen.
EU-prosjekt
Høyre-politikeren og landets øverste sjef for alt som har med barnehage og skole å gjøre kom dermed til riktig sted i går. Gråtass barnehage har lenge jobbet med realfag og matematikk.
For to år siden ble arbeidet intensivert da de som eneste norske barnehage fikk delta i et EU-finansiert prosjekt sammen med sju andre land.
– Jeg syntes det hørtes spennende ut; realfag er jo fremtiden, sier styrer i Gråtass, Christina Andersson.
– Vi håper barna skal bli interessert i dette. Skal man få matematikere og ingeniører, må man starte utdanningen allerede i barnehagen. For det er jo læring vi driver med, uformell læring.
Erfare selv
Forskning og eksperimenter er grunnleggende i alt det ungene i Gråtass barnehage gjør. Form, rom og vann er hovedelementene når barna får prøve seg frem.
Å være utendørs har vært en stor del av prosjektet. Lek i og ved en bekk og oppdagelser med snø, is, mose og pinner har skapt undring. Egen erfaring og opplevelser for å forstå er nøkkelen.
– Gjennom forskjellige eksperimenter blir barna kreative. De får andre innfallsvinkler og impulser, påpeker Christina Andersson.
Under gårsdagens besøk ble sju ulike eksperimenter vist frem for kunnskapsministeren og hans følge av stortings- og kommunepolitikere.
– Her har jeg sirup, olje, vann og farge. Se, det er kult, det er rosa! Og sirupen ligger som gull her nede, forklarer Mio entusiastisk og peker på den gule væsken som fyller bunnen av en flaske.
– Ikke skole
Torbjørn Røe Isaksen spør om å få lukte og konstaterer at lukten ikke er så verst. Mest overrasket blir han når han får se en film der barna forvandler vann til snø ved å kaste det opp i luften i 15 minusgrader.
– Tøft!, utbryter han.
Selv om kunnskapsministeren lar seg imponere av Gråtass-satsingen og naturfag blant de yngste generelt, er han påpasselig med å presisere at barnehagen ikke skal være skole.
– Barna skal ha et trygt fang å sitte i. De skal lære, utforske, få være nysgjerrige. Men det skal skje på barnas premisser, fastslår Røe Isaksen.
– Barnehagen skal ikke bli skole.
Og lurer du på hva som synker i vann, potet eller appelsin? Poteten fordi den har tettere masse.