Dette er det lengste løftet gjort i Fredrikstad

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Jann Ragnar Hansen har vært kranfører siden 1975. Torsdag gjorde han det lengste løftet han noen gang har gjort.

DEL

Jann Ragnar Hansens arbeidsplass er ikke et sted for folk med høydeskrekk. Den erfarne kranføreren sitter til daglig 45 meter over bakken og styrer spakene i en av kranene på FMV.

Denne journalisten kan skrive under på at det er høyt. Det ser ikke så uoverkommelig høyt ut fra bakken, men når du står der, 45 meter over bakken, og funderer på hvordan du skal komme deg ned igjen uten å dø av skrekk, da innser du at du kanskje burde blitt på bakken.

Hansen bare ler når han hører om journalistens høydeskrekk. Selv har han naturligvis aldri hatt noe som ligner engang.

Et komplisert løft

Mange fredrikstadfolk har lurt på hva som skjer på FMV om dagen. De har sett at en av kranene er i bruk, og at det henger et gigantisk «røropplegg» i wirene.

Det viser seg å være et såkalt løfteåk, som er en anordning som skal løfte på plass en gassledning på havbunnen. Dette skal brukes på Åsgård-feltet utenfor Bergen.

Og det er ikke småtteri det er snakk om. Løftet, som Hansen gjorde torsdag morgen, er hele 66 meter langt. Det er det lengste objektet som noensinne er løftet i Fredrikstad.

– Det er ganske komplisert. Du må ha mange fordelingspunkter, og du må passe veldig på. Løfter du selve røret direkte, vil det knekke. Det er ikke noe for nybegynnere, forteller han.

Et løfteåk er mange ganger en nødvendig står det skal heises store og/eller kompliserte innretninger. Mange ting kan ikke løftes direkte, som røret, og da trenger man et løfteåk, som igjen festes til det som skal løftes.

Se hvordan byen skulle hedre værstekællene:

Har løftet langt tyngre ting

Med sine snart 40 år som kranfører, skal det litt til for å stresse den erfarne kranføreren. Praten går om løst og fast mens han løfter.

Rørene veier 85 tonn til sammen. Men han har løftet langt tyngre ting enn det.

– Det tyngste jeg har løftet, er 110 tonn, sier han.

Har jobbet døgnet rundt

Det er selskapet Jotne Industrier som har laget løfteåket.

– Det er ganske komplisert å lage, og vi har jobbet døgnkontinuerlig i fire uker. Det har vært mye testing, og vi har hatt opp mot 25 personer som har fulgt oss opp, sier administrerende direktør i Jotne Mekaniske Verksteder, Roger Cielicki.

De beskriver løfteåket som et ganske lite prosjekt.

Mange millioner

Det som derimot er et stort prosjekt for selskapet, er konstruksjonen av flere SMS-enheter. Det er forkortelsen for Subsea Manifold System, og er enkelt forklart en fordelingsstasjon for gass.

Stasjonene skal stå på havbunnen. De tar inn gass fra tre brønner hver, og sender det videre opp til plattform.

– Dette er virkelig et unikt prosjekt for oss. Disse enhetene har en levetid på 30 år, på 330 meters dyp, sier direktøren.

– Prosjektet er verdt flere titalls millioner, forteller markedssjef Sten-Rudolf Frebrich, uten å ville spesifisere nærmere.

Det er Statoil som er oppdragsgiver får både løfteåkene og SMS-enhetene. De sistnevnte skal leveres til Njord A-plattformen i midten av juli.

Artikkeltags