Gå til sidens hovedinnhold

Det langsomme lyntoget

Artikkelen er over 8 år gammel
Lyntoget mellom Oslo og København var innom Fredrikstad i går. Det gikk fra Oslo 09.15 og var i Halden tre timer senere.
Det var med andre ord et lyntog av den langsomme sorten. Turen var men som en frierferd for lyntog i Østfold.
Det går heller ikke fort i svingene når det gjelder planlegging. Prosjektet «The Scandinavian 8 Million City» har en visjon om at lyntoget skal stå ferdig i 2025.
Irene Johansen (Ap) er samferdselspolitiker på Østfoldbenken og togentusiast Hun mener at lyntoget kommer i 2033 – tidligst.
Men for fredrikstadfolk kan det bli en treg historie. For dersom et lyntog skal trafikkere Oslo- København på 2.5 time så er et stopp i Østfolds største by helt uaktuelt.
– Høyhastighetslinjen må gå i en linje fra Ski til Sarpsborg- utenom Moss og Fredrikstad.
Det slår prosjektleder Floire Nathanael Daub i «The Scandinavian 8 million City» klart fast.
Prosjektets visjon er å knytte Oslo/Østfold-regionen sammen med Västra Götland og Øresund-regionen. Der bor det åtte millioner mennesker.
– Men dersom disse åtte millionene skal møtes, må reisetiden være kort. Da kan lyntoget kun stoppe i Sarpsborg, Trollhättan og Göteborg.
– Men de reisende fra Fredrikstad kan komme til Göteborg på 75 minutter – da tåler de en liten omvei til Sarpsborg, mener Daub.
Irene Johansen er ikke så kategorisk. Hun vil se et eventuelt lyntog i sammenheng med Intercity-utbyggingen.
– Intercity må få høyhastighetsstandard og kunne romme et lyntog. Og det må være fleksibelt i forhold til avganger og stoppesteder. Om ikke alle lynavgangene stanser i Fredrikstad så må noen gjøre det, sier hun.
Visjonene omkring togutbyggingen gjennom Østfold er mange. Og det var hele hensikten med det såkalte «Demonstrasjonstoget» som var på signingsferd gjennom Østfold i går:
Å få luftet visjonen og se på noen muligheter. Toget var fylt til randen av dem som betyr noe innen samferdsel og politikk på svensk og norsk side av grensen.
For E 6 vil bli sprengt i løpet av ti år. 2300 lastebiler trafikkerer over Svinesund daglig og altfor mye av godstransporten går på vei.
Toget mellom Fredrikstad og Oslo frakter 1,5 millioner mennesker i året og kapasiteten er presset. – Deres neste alternativ nå er dessverre veien, sa PR-sjef for Østfoldbanen – Terje Andersen.
Dersom dette fortsetter kan fremtiden bli svart og ikke grønn.
– Men det krever handling. Nå er det ingen som gjør noen ting, sa Ronny Nordmark i transportfirmaet Lauritzens Eftf.
Kanskje løsningen ligger i østerled? Johan Lindblad fra Nordisk råd hevdet at kineserne kan bygge ut hele strekket fra Ørje til København for 100 milliarder norske oljekroner på få år.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.