Solid nedtur for Rema 1000 i fjor

Rema 1000 hadde en nedgang i markedsandelen på 1 prosentpoeng i fjor. Med det sitter Rema med 23,4 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

Rema 1000 hadde en nedgang i markedsandelen på 1 prosentpoeng i fjor. Med det sitter Rema med 23,4 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

For matvaregiganten ble 2017 et «annus horribilis» – et fryktelig år.

DEL

Ferske tall fra analysebyrået Nielsen, som er ansvarlig for oversikten over markedet, viser at Rema 1000 ble taperen i 2017, skriver Nettavisen.

  • Rema 1000 faller 1 prosentpoeng til 23,4 prosent markedsandel.
  • Norgesgruppen øker 0,8 prosentpoeng, opp til 43,1 prosent andel.
  • Coop vokser med 0,3 prosentpoeng, og får med det en markedsandel på 29,7 prosent.
  • Lillebror i dagligvaremarkedet, Bunnpris, taper 0,1 prosentpoeng, og har nå en markedsandel på 3,8 prosent.

Rema 1000 hadde altså en nedgang i markedsandelen på 1 prosentpoeng. Med det sitter Rema med 23,4 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

Utviklingen er også dårlig nytt med tanke på at Rema var den paraplykjeden som etablerte flest nye butikker i 2017. Hele 33 butikker så dagens lys.

Rema-sjef Ole Robert Reitan må tilbake til 2013 for å finne en lavere markedsandel. Den gang hadde butikkene i Reitan-imperiet 23,1 prosent markedsandel.

Omsetningen per butikk faller

For butikkeierne svir utviklingen ekstra hardt. Gjennomsnittlig omsetning per Rema 1000-butikk faller fra 72.7 millioner kroner i 2016 til 67,9 millioner kroner i 2017.

Det er en nedgang på nesten 5 millioner kroner i snitt per butikk. Med andre ord kan et overskudd for en butikk være snudd til underskudd i 2017.

Vekstvinneren i 2017 er Norgesgruppen. Matvaregiganten øker markedsandelen med 0,8 prosentpoeng, og kontrollerer nå 43,1 prosent av markedet. Til sammenligning hadde gruppen en markedsandel på 39,3 prosent i 2013.

Nordmenn foretrekker lavpris

Coop tar også et jafs med 0,3 prosentpoeng, men har «bare» 29,7 prosent av markedet. Kjeden hadde også færre butikker i 2017.

Bunnpris taper også andeler i 2017, men fallet er ikke like stort. Kjeden taper 0,1 prosentpoeng til Norgesgruppen og Coop, men butikkjeden er langt mindre enn sine konkurrenter med sin markedsandel 3,8 prosent.

Tallene fra Nielsen viser at det er lavprissegmentet som øker mest i 2017. Denne delen utgjør nå 65,7 prosent av markedet. Til sammenligning taper resten av kategoriene – «supermarked», «nærbutikk» og «hypermarked» – andeler i samme periode.

Artikkeltags