Millioner av bankkunder rammet av feil

Av
DEL

SISTE: Millioner av norske bankkunder ble fredag rammet av problemer med nett- og mobilbank. Underleverandøren Evry har nå rettet feilen.

Klokken 12.15 ble feilen rettet opp i, og EVRYs driftstjenester er i ferd med å fungere som normalt igjen, opplyser Geir Remman i Evry til NTB.

– Når vi starter opp igjen systemene, må vi sjekke at alle tjenestene fungerer. Det kommer vi til å bruke ettermiddagen og kvelden, og eventuelt helgen på å gå gjennom, sier Remman.

Evry har fått bekreftelse fra flere av bankene på at flere tjenester begynner å fungere igjen.

– Det er fortsatt enkelte kunder som opplever utfordringer og alt er ikke løst men vi ser at mange tjenester er på vei opp, sier Remman.

Rammet

Millioner av norske bankkunder er fredag rammet av problemer med nett- og mobilbank. Underleverandøren Evry jobber på spreng for å løse problemet.

Skandiabanken, Handelsbanken, Sparebank 1-gruppen og Sparebanken Vest er blant bankene som er rammet. DNB og Nordea er etter det NTB kjenner til ikke rammet av problemene hos IT-giganten Evry som leverer kjerneløsninger til bankene.

– Vi har en feil i en sentral komponent i en stor maskin. Det gjør at man ikke får logget seg på nettbank og mobilbank, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til E24.

Han informerer om at det er mulig å betale med bankkort i butikk med reserveløsning.

Remman har ikke oversikt over hvor mange banker som er rammet. Han opplyser at DNB, som også er Evry-kunde, ikke er rammet.

Feilen er lokalisert og Evry jobber med å rette den, sier kommunikasjonsdirektøren til E24.

– Alvorlig

Overfor VG bekrefter Skandiabanken problemene.

– Det er alvorlig. All kontoinformasjon er utilgjengelig. Visakort fungerer i butikk, men ikke i minibank og på netthandel, sier kommunikasjonsansvarlig Ole B. Larsen.

Skandiabanken utdyper problemene noe på sine Facebook-sider :

– Vi opplever dessverre at kontoinformasjon er utilgjengelig. Dette rammer saldo, overføringer mellom egne kontoer og regningsbetaling. Vi jobber med å rette feilen og beklager ulempene dette medfører for deg, skriver banken.

I 8.30-tiden kunne Skandiabanken opplyse at kort fungerer i butikk med reserveløsning.

Trøbbel hos flere

Sparebanken Sør melder også om innloggingstrøbbel på sine nettsider.

I Sparebanken Sogn og Fjordane er over 100.000 kunder rammet. IT-sjef Geir Grime sier til NRKat det er en feil i bankens kjernesystem som påvirker all kommunikasjon mot nettbank, mobilbank og betalingsløsninger på kort.

Grime sier det jobbes på spreng for å løse problemene, og understreker at det ikke er knyttet noen risiko til feilen som har oppstått.

Også Handelsbankens kunder rammes hardt av problemene:

Flere kunder opplever problemer med nettbank, mobilbank, minibank, betaling på nettet og via mobil. Betaling i butikk skal fungere som normalt. Årsaken er at vår IT-leverandør opplever store problemer. Teknikere arbeider for å løse problemet, som berører flere norske banker, opplyser Handelsbanken på sine Facebook-sider.

Vet ikke når feilen er rettet

Sparebanken Vest opplyser på sine Facebook-sider at de jobber sammen med underleverandøren for å rette feilen.

– Vi har dessverre ikke et tidspunkt for når feilen vil være rettet. Vi legger ut informasjon når systemene fungerer som normalt, opplyser banken.

Også Sparebank 1 rammes av Evrys problemer, men understreker at kundene fremdeles kan betale i butikk med bankkort og kredittkort.

– Vi, og alle andre banker det gjelder, jobber for fullt sammen med leverandør for å løse problemet. Følg med her for oppdateringer. Beklager ulempene! skriver banken på sine Facebook-sider.

Sparebank 1 SR Bank hadde følgende statusoppdatering klokken 9:

– Tekniske problemer gjør at du fortsatt ikke får logget deg på nettbank eller mobilbank, og heller ikke får brukt minibanker eller betalt på nett eller via mobil. Du kan betale i butikk med bankkort og kredittkort, med unntak av VISA electron.

Artikkeltags