Nei til rett linje på Østfoldbanen

Store endringer er i vente når dobbeltsporet på vestre linje kommer på plass. Bilde fra Grønli-området der både både vei og jernbane blir helt ny.

Store endringer er i vente når dobbeltsporet på vestre linje kommer på plass. Bilde fra Grønli-området der både både vei og jernbane blir helt ny. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Samferdselsdepartementet sier nei til å utrede flere jernbanetraseer gjennom Østfold enn alternativet gjennom alle byene.

DEL

Dermed er det endelig avklart at verken rett linje over Rolvsøy eller Y-alternativet som er rett linje fra Råde til Sarpsborg der Fredrikstad blir et sidespor, blir utredet videre.

– Det er en tydelig melding som forhåpentligvis setter prosessen med planlegging på sporet igjen. Det blir bra for Sarpsborg, Fredrikstad og Østfold, fastslår Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap).

Sarpsborg kommune fikk svaret fra Samferdselsdepartementet onsdag formiddag, skriver Sarpsborg Arbeiderblad.

Slik svarte departementet, etter at kommunen i brevs form hadde spurt om det var aktuelt å utrede andre alternativer enn dobbeltsporet jernbane gjennom byene:

«...Det følger av dette at utbygging av dobbeltspor gjennom Østfold skal følge korridoren Oslo- Fredrikstad-Sarpsborg-Halden. Denne korridoren ligger til grunn for planleggingen av utbyggingen og endelig trasevalg, og er tydelig forankret i nasjonal politikk. Samferdselsdepartementet vil ikke be Jernbanedirektoratet om en vurdering av alternative korridorer, verken i rett linje fra Råde over Rolvsøy til Halden, eller fra Råde til Sarpsborg/Halden med avgreining til Fredrikstad.»

–  Gledelig avklaring

Fylkesordfører Ole Haabeth er fornøyd med at samferdselsdepartementet nå tydelig slår fast at InterCity-traseen gjennom Østfold skal gå innom byene.

Det fremgår av en pressemelding fra Østfold fylkeskommune onsdag ettermiddag.

–  Det er gledelig å få denne meget bestemte avklaringen fra departementet. Jeg håper diskusjonen om konsept- og trasévalg i Østfold nå legges død en gang for alle, slik at vi kan komme i gang med det vi skal, nemlig å bygge jernbane, ikke bare prate om det, sier fylkesordfører Ole Haabeth.

– Bra for veiutbyggingen

Haabeth mener svaret fra departementet også er klargjørende for Bypakke Nedre Glomma:

– Nå bør all usikkerheten om konseptvalg være borte, og dermed kan man også gå i gang med å planlegge veitraseene gjennom byene.

– Dette bør også bidra til at også veiutbyggingen mellom Fredrikstad og Sarpsborg kan komme skikkelig i gang. Det samme gjelder for den helt nødvendige veiutbyggingen mellom Sarpsborg sentrum og Hafslund, uttaler Ole Haabeth i pressemeldingen.

Artikkeltags