Gå til sidens hovedinnhold

Ny studie knuser etablert myte om julematen: – Det er det jeg har sagt

«Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som er viktig, men det du spiser resten av året». Eller?

For abonnenter

Du har helt sikkert hørt noen si akkurat den setningen, og kanskje sagt den selv noen ganger, mens du jafser i deg julemat og marsipan.

På et vis så stemmer det selvsagt – spiser du som du gjør i juleferien hele året, så kan det få ganske store følger for noen, kontra at du gjør det i en uke. Men det stemmer ikke at det vi spiser i jula ikke er av betydning, eller at de ekstra julekiloene forsvinner av seg selv i januar.

Det viser nemlig en ny studie, publisert i det anerkjente tidsskriftet Plos One. Studien er del av et EU-prosjekt, der målet er å motivere deltagerne til å holde på et vekttap i 18 måneder.

1600 deltagere var med i den europeiske studien, og forskerne så blant annet på hvordan ukene, sesongene og feriene påvirket vektnedgang.

Og det viser seg altså – kanskje ikke overraskende – at jula er en tid det er lett å gi slipp på gode vaner. Deltagerne hadde i snitt en vektoppgang på omkring 1,35 prosent i jula – fra starten av desember og til starten av januar – omkring 1,1 kg.

Beholdt en fjerdedel av vektoppgangen

Det som kanskje er litt mer overraskende er at denne ekstra vekta ikke forsvant etter jula.

Tre måneder senere hadde deltagerne fremdeles 0,35 prosent – omkring 0,3 kg – mer på kroppen enn før jul.

– Studien viser det jeg har sagt tidligere – at vekta du går opp i høytider, som tiden vi er inne i nå, ikke uten videre går bort i januar og februar. Det kan i gjennomsnitt bidra til en vektøkning på en halv til ett kg i året for befolkningen, og enda mer for dem som har overvekt eller fedme i utgangspunktet, sier fedmeforsker Jøran Hjelmesæth til Nettavisen.

Hjelmesæth er professor ved Universitetet i Oslo, leder ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, og leder for Nasjonalt råd for ernæring. Han har tidligere advart mot bagatellisering av feriekiloene.

Han påpeker at deltagerne i denne studien tok del i et vektstabiliseringsprogram etter vektnedgang.

Det betyr at resultatene ikke kan overføres til befolkningen generelt, men at vektreduksjonen etter jul hos folk flest faktisk kan være enda lavere.

– Selv om de er i dette vektstabiliseringsprogrammet har de ikke klart å kvitte seg med alt, men med tre fjerdedeler. Slik blir dette en undervurdering av denne effekten, påpeker han.


Veier seg sjeldnere

Danske Berit Lilienthal Heitmann er en av forskerne bak studien. Hun påpeker overfor Videnskab.dk at hun mener studien tyder på at det kan være behov for å være ekstra oppmerksom på høytidene, da det altså ser ut til å være vanskelig å kvitte seg med den ekstra vekta etter jul.

– Denne studien styrker hypotesen om at det du legger på deg i høytidene ikke er så lett å bli kvitt, og at mange drar med seg dette videre, sier Hjelmesæth.

– Tidligere studier har vist at man ser dette fenomenet også i den generelle befolkningen, og det kan være en forklaring på vektoppgang gjennom livet, sier han.

Studien finner også at det å veie seg er mindre fristende i forbindelse med høytidene, og kanskje har man da også mindre kontroll på eventuell vektoppgang. Heitmann mener det kan være hensiktsmessig å heller veie seg hyppig i høytidene så man slipper overraskelser.

Hjelmesæth påpeker at det å legge på seg i jula er mye lettere enn det å gå ned igjen, men at det også kan avverges ved å være litt bevisst.

Les også: Ekspertene avkrefter kostholdsmytene: 100 prosent en myte

100 gram godteri og litt ekstra fett

– Det er lov å kose seg, men mengdene man koser seg med trenger jo ikke å være så store, sier han.

Han viser med et eksempel hvordan en ekstra kg på en uke kan se ut:

– Det er sånn at hvis du spiser 1000 kilokalorier mer enn du trenger daglig, så går du opp en kg i uka, sier han.

100 gram med sjokolade – altså en liten sjokoladeplate – inneholder i overkant av 500 kcal.

– Å spise godteri tilsvarende en sånn sjokolade vil de fleste kunne klare nesten umerkelig. Så er det ikke mye fett du trenger for å få i deg 500 kilokalorier i tillegg. 60 gram fett, så er du der, sier han.

Og med det har du spist omkring 7000 ekstra kalorier på en uke. I tillegg, påpeker Hjelmesæth, er mange mindre aktive i juleferien.

Vanskeligere å gå ned

– Så kan du spørre deg om hvorfor du ikke går ned igjen etterpå, sier Hjelmesæth.

De fleste vil miste mesteparten av vekta de har gått opp, om de går tilbake til å spise som de gjorde før jul. Men, som den europeiske studien viser, går man ofte ikke ned alt.

Og en grunn til at det er så vanskelig å gå ned igjen er trolig en mekanisme som gjør at kroppen alltid ønsker å gå tilbake til høyeste vekt. Kroppen jobber altså mot deg og vil helst ikke at du går ned i vekt.

– Det ser ut som reguleringsmekanismen vi har i toppetasjen justerer seg oppover når vekta går oppover. Den husker ikke vekta du hadde før jul lenger, men liker den du har etter jul, sier Hjelmesæth.

– Da vil kroppen gi deg signaler som gjør at du blir mer sulten og mindre mett.

Det aller vanskeligste er derfor å klare å holde på vekta over lengre tid etter vektnedgang, og derfor er nok det letteste å unngå vektoppgang i det hele tatt – også selv om det ikke er mye en går opp i vekt av gangen.

Det letteste er altså å forsøke å unngå vektoppgang i det hele tatt, ved å spise grønnsaker, proteiner og fiber, kose seg med måte, og sørge for å være litt aktiv.

– Det viktigste er nok det gamle og gode rådet om å spise og drikke med måte, sier Hjelmesæth.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.