Gå til sidens hovedinnhold

Norge i utakt med Fredrikstad – Græsdal har løsningen

«Nå regner Græsdal med at mange vil flytte fra Oslo til Fredrikstad. Det vil nok kunne skje. Problemet er at enda flere flytter den andre veien.»

Debattinnlegg Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

En behøver vel ikke akkurat lupe for å se en noen svakheter med Fredrikstad Næringsforenings forslag til jernbaneutbygging gjennom Nedre Glomma. Kreativt er forslaget, men kanskje litt i overkant.

Når Siri Martinsen (Ap), leder i Jerbaneforum Øst, hevder at det er den sterke prisøkningen for jernbanen i Østfold som førte til at regjeringen strøk investeringen i sitt forslag til nasjonal transportplan, er vel ikke det den hele og fulle sannhet. Her er det mer enn høye kostnadsoverslag med store usikkerhetsmarginer som er årsaken.

Lav kost/nytte, dårlig måloppnåelse og store avvik fra Ten-T-avtalen har tilsynelatende ingen betydning for daglig leder i Fredrikstad Næringsforening, Kjell Arne Græsdal. Spørsmålet er om dette er noe han bare kan late som ikke eksisterer? Jordvern og miljø er visst heller ikke hans bord.

Nå regner Græsdal med at mange vil flytte fra Oslo til Fredrikstad. Det vil nok kunne skje. Problemet er at enda flere flytter den andre veien. Her har alle fylker unntatt gamle Akershus «minus» i flytteregnskapet. Aftenposten har gitt oss forklaringen (bak betalingsmur).

Når Follobanen er ferdig om ikke lenge, etter planen ved årsskiftet 2022/2023, vil reisetiden med tog til og fra Oslo gå ned med 11 minutter. Dermed vil det ta ca. 52 minutter, har noen regnet ut. Da vil Fredrikstad ligge innenfor pendleravstand til Oslo som regnes å være én time. Vel å merke om man bor og jobber nær de to stasjonene.

Om Fredrikstad vil bli så attraktiv for pendlere når boligprisene allerede nå nærmer seg Oslo-priser, er vel nok et spørsmål det er grunn til å stille seg. Veksten kommer vel da heller med Skagerrakbanen til Sarpsborg og Halden som får henholdsvis ca. 25 og 40 minutter til Oslo. Vel å merke om det virkelig er noen sammenheng mellom jernbane og boligpriser. Det er tross alt bare tre prosent av befolkningen i Nedre Glomma som pendler til Oslo.

Ser vi på Drøbak, som har 12 kilometer til nærmeste stasjon, er det vel lite som tyder på en slik sammenheng. Å kjøpe bolig i Drøbak er svindyrt, så det kan se ut som det er helt andre kvaliteter folk setter pris på når de skal kjøpe seg en bolig.

At Norge og resten av Europa nå er i utakt med Fredrikstad, må oppleves som fryktelig irriterende fra våre lokale politikere. Da blir det spennende å få Nygård på Tinget. Han rydder nok opp, vil jeg tro.

Kommentarer til denne saken