Gå til sidens hovedinnhold

Anklager høgskolen for å bryte ytringsfriheten

Artikkelen er over 6 år gammel

Debatten tok helt av da Magne Aasbrenn etter fredsmarsjen onsdag anklaget Høgskolen i Østfold for brudd på ytringsfriheten.

Det er forbudet mot bruk av det nærmeste heldekkende, religiøse plagget niqab som blir angrepet av den profilerte læreren, språkeksperten og forleggeren.

LES OGSÅ: Dette vil ikke høgskolen i Østfold ha

MOTSTAND: Magne Aasbrenn får motbør på Facebook for sine påstander om at niqab-forbudet ved Høgskolen i Østfold strider mot ytringsfriheten. (Foto: Trond Thorvaldsen)

– Klart brudd

På sin Facebookside skriver Magne Aasbrenn at det er et klart brudd på ytringsfriheten når Høgskolen i Østfold legger seg opp i hva slags antrekk studenter skal ha på forelesning.

Han viser i den forbindelse til en artikkel i Fredriksstad Blad. Av artikkelen fremgår det at det fra høsten 2015 ikke vil være tillatt å bruke ansiktsdekkende plagg når du blir undervist, mens det derimot er fritt frem for bruk av niqab i kantina, biblioteket og i vrimlearealene.

– Studentparlamentet i Oslo har vedtatt at alle skal få oververe ei forelesing ved UiO uansett antrekk og framtoning. Eg støttar dei, skriver Aasbrenn.

Han opplyser også at han selv skiftet mening i denne saken etter å ha vært sammen med en jente i niqab en hel dag.

– Etter kort tid gløymde eg heile niqaben og snakka med eit menneske, slik eg tidlegare har gløymt hanekammar, piercingar i tunga, tatoveringar, bak-fram-capsar og piquetskjorter, skriver Magne Aasbrenn på Facebooksiden sin.

LES OGSÅ:Lik rett til utdanning også for niqab-jenter

AVVISER: Høgskolelektor Finn Mikaelsen mener bruk av niqab eller ikke er et spørsmål som dreier seg om kleskode og kommunikasjon, ikke om ytringsfrihet. (Foto: Kent Inge Olsen)

– Du tar feil

Reaksjonene lot ikke vente på seg. En lang debattlenke viser at så godt som alle uttrykker sterk uenighet med Aasbrenn.

– Her tar du faktisk feil, skriver én. – Jeg vil se ansiktet til den jeg underviser, skriver en annen. Mens forfatteren May Grethe Lerum polemiserer mot utspillet ved å vise til situasjoner der det etter hennes syn åpenbart ikke er smart å kle seg slik:

– Kva med ein køyrelærar då? Er det greitt at han eller ho ikkje ser kvar eleven har sideblikka, merksemda? Det er litt av det same: ein pedagogisk prosess handlar om lese reaksjonar, oftast i ansiktsuttrykk/positure, for å kunne fange opp signal om konsentrasjon/ikkje konsentrasjon, forstår/forstår ikkje etc, etc, etc, skriver Lerum.

Høgskolelektor Finn Mikaelsen er også sterkt uenig med Magne Aasbrenn:

– Ytringsfridom? Nei det er ikke det det er snakk om Magne. Det dreier seg om kleskode og kommunikasjon, skriver Mikaelsen, som har jobbet ved Høgskolen i Østfold siden 1989, og som blant annet underviser i helse -og sosialfag.

– Hvorfor er jeg så uenig med deg? Kanskje fordi å se et menneskes ansikt innebærer en ærlighet og åpenhet jeg vil ha i dette landet, skriver Petter Spæren.

– Jeg vil kunne lese et ansikt. Dette er en verdi. Ringer i øra, capser og hanekam har jo ingenting med dette å gjøre. Det skjønner du vel. Finlandshetter derimot ligger jo like i nærheten, mener Spæren.

LES OGSÅ: – Jeg vil gå slik

NIQAB-KLEDD: kan jenter være i fellesrom som kantine, bibliotek og vrimleareal, men ikke i undervisningsrommene. (Foto: Øivind Lågbu)

– Må gå en grense

Jeg er ikke for niqab i den forstand, fordi jeg synes det er et upraktisk plagg, men mitt utspill har å gjøre med  hva vi har rett til å bestemme at andre skal gjøre, sier Magne Aasbrenn til Fredriksstad Blad.

– Med andre ord synes jeg at det må gå en grense, og at grensen går ved at vi skal bry oss med hva slags klær andre velger å ha på seg, sier Aasbrenn.

Kommentarer til denne saken