Svindlerne blir flinkere og flinkere – her er noen tips for å være på vakt

– Kampen mot svindel er en katt-og-mus-jakt der de kriminelle blir stadig mer avanserte, skriver Henning Røli.

– Kampen mot svindel er en katt-og-mus-jakt der de kriminelle blir stadig mer avanserte, skriver Henning Røli. Foto:

Av

Banksjef Henning Røli avslørte svindelforsøket han ble utsatt for i vinterferien, og gir her tips om hvordan man kan sikre seg. Både masseproduserte og mer avanserte svindelforsøk florerer.

DEL

KronikkDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Svindelen av både privatpersoner og bedrifter tar stadig nye former. Nylig holdt jeg på å bli lurt av avanserte svindlere mens jeg var på ferie.

Årets vinterferie gikk til Kapp Verde. Fantastisk sted vel vært et besøk. Men det er ikke grunnen til at jeg skriver om ferieperlen. For mens jeg lå der i solsteiken tikket det plutselig inn meldinger på sms fra Telenor om at jeg måtte betale drøyt to tusen kroner for en glemt faktura. Hvis ikke betalingen kom omgående, ville kontoen min bli sperret umiddelbart. Og det vil man absolutt unngå, ikke minst på ferie. Jeg var på vei til å betale regningen. Men vent nå litt, jeg har jo Telia-abonnement!

En rask telefon til Norge kunne avsløre at det oppgitte kontonummeret ikke stemte. Og dermed forsto jeg at jeg var utsatt for et svindelforsøk.

Min historie er langt fra enestående. Kampen mot svindel er en katt-og-mus-jakt der de kriminelle blir stadig mer avanserte. I løpet av 2019 økte forsøk på betalingssvindel med nærmere 100 prosent, ifølge våre tall fra Danske Bank. Du har sikkert opplevd forsøk på svindel via sms, mail eller telefon. Dette er masseproduserte svindelforsøk, men så har vi også et knippe mer avanserte svindelforsøk mot privatpersoner.

Dilemmaet vårt er at det er kundene sine penger, du kan gjøre hva du vil med dem, og noen vil ikke tro på at de blir lurt.

Investeringssvindel: Du får et tilbud om å investere i kryptovaluta eller noe annet som har vært mye i mediene, gjerne i form av en annonse på sosiale medier. Annonsen garanterer høye gevinster. Noen tar kontakt med deg i etterkant, og selgerne er svært profesjonelle og overbevisende.

Love scam: Svindlerne gjør seg kjent med deg via sosiale medier, og målretter seg gjerne mot enslige voksne damer. Utgir seg typisk for å være en utstasjonert amerikansk soldat. Bruker god tid, gjerne mange måneder. Begynner i det små, og bygger en svært troverdig historie.

Rental scam: Svindel i forbindelse med ferieutleie. Via nettet kommer du i kontakt med utleier av feriehus. De tilbyr deg gjerne early bird-rabatt, men da må du sende meg pengene direkte til selger. Når du ankommer feriestedet så er ikke leiligheten der.

De store pengene

Men trenden som øker mest er de mer avanserte svindelforsøkene mot bedrifter, også her kan vi dele i kategorier. I den første formen blir topplederne personlig lurt, i den andre er det knyttet til uklarhet og forvirring rundt regningsbetaling.

Toppledersvindel: Svindlerne får ledelsen i bedriften til å tro at de er en etablert forretningspartner. Et eksempel er hvordan et datterselskap trodde de kommuniserte med morselskapet. De hadde utallige mailkorrespondanser og telefonkonferanse med svindlerne, der språk og tone i kommunikasjonen lignet veldig på det de hadde fått tidligere. Svindlerne fikk ut store summer.

Forfalsket betalingsinformasjon: I nærheten av forfall for faktura får bedriften beskjed om at det har skjedd noe som gjør at betalingsopplysningene på en faktura må endres. Mailen ser lik ut som de du vanligvis får fra firmaet, og hvis du ringer oppgitt kontaktinfo, blir informasjonen bekreftet.

Hva gjør vi, og hva kan du gjøre?

Vårt generelle råd til både privatpersoner og bedrifter er å være mer oppmerksom og forsiktig på alle inn- og utbetalinger. For å være litt mer konkret: Trykk aldri på en link du får tilsendt, som du ikke stoler på. Er du leder i en bedrift – ikke legg ut at du skal ut å reise, og ikke ha hele styret med bilder og e-postadresser på nettsidene. Forsikre deg om at bedriften har en god struktur på hvem som kan utføre betalinger.

I Danske Bank er vi ca. 100 årsverk som er dedikert til å avdekke svindel, og bankene har nå gode rutiner på overvåking av firma og kontonummer, og vi tar kontakt med deg så snart vi oppdager at vi tror du er i ferd med å bli svindlet. Sannsynligvis ville banken ha blokkert betalingen dersom jeg hadde betalt ut telefonregningen på Kapp Verde. Dilemmaet vårt er at det er kundene sine penger, du kan gjøre hva du vil med dem, og noen vil ikke tro på at de blir lurt.

Mange har spekulert på om vi i Norge er litt mer godtroende, og at det er derfor vi utsettes for det voldsomme trykket av svindelforsøk. Men det er ikke bare i Norge det øker, svindelen øker over hele verden, dessverre. Svindel kan føre til privatøkonomisk ruin eller konkurs, så vær på vakt!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags