Visste du at det er opp mot 90 % større sjanse for å bli drept eller hardt skadd på fylkesveinettet enn på riksveinettet? Det har politikerne lovet å gjøre noe med.

Kommune- og fylkestingsvalgkampen har handlet om mange store og små saker i landets mange lokalsamfunn. For KNA har den viktigste valgkampsaken vært å hente inn vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. De har et standard- og vedlikeholdsetterslep som anslås til 700 milliarder kroner og foreløpig har det vært mange lovnader og lite handling. Tvert imot så strupes fylkeskommunene for frie midler og blir avspist med knapper og glansbilder med øremerkede statlige kroner.

Det har aldri manglet på løfter eller gode ord fra politikere når det gjelder fylkesveiene. Det har derimot vært en kollektiv tverrpolitisk svikt i å levere politikk og penger som gjør noe med den fylkespolitiske kattepinen. Når staten i 2010 overførte over 17.000 km med riksvei til fylkene i forbindelse med den rødgrønne regjeringens forvaltningsreform ble det lovet at fylkene skulle bli økonomisk kompensert i form av økte frie inntekter.

De elendige veiene ble overført, men pengene som ble lovet kom aldri. Tall KNA har hentet inn fra KS viser faktisk en realnedgang i fylkeskommunenes frie inntekter fra veiene ble overført i 2010 til 2022 dersom man korrigerer for prisvekst og demografiendringer. Tilstanden er nå så kritisk at det må anses som en hasteoppgave å få til en dugnad mellom de nyvalgte fylkestingene og rikspolitikere for å starte innhentingen av etterslepet.

Fylkesveinettet trenger ikke flere tomme valgløfter – nå trenger de penger og forpliktende planer. Støre-regjeringens politiske plattform slår fast at de skal «utarbeide en helhetlig og forpliktende plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier i samarbeid med fylkeskommunene.» Dette er positive signaler sett fra KNA sin side, men nå må planene, forpliktelsene og pengene komme.

Storting og regjering må forplikte seg, på tvers av blokkene, til å gi fylkeskommunene økonomiske rammer som setter de i stand til å innhente standard- og vedlikeholdsetterslepet. Fylkeskommunene må forplikte seg til å prioritere veivedlikehold høyere, og KNA vil være positiv til økt bruk av øremerkede midler samt insentivordninger for å prioritere veivedlikehold.

Riksrevisjonen slo i en rapport våren 2023 fast at dårlige veier medvirker til rundt 30 dødsulykker årlig. Ifølge fagetatenes innspill til ny Nasjonal Transportplan er det opp mot 90 % større fare for å bli drept eller hardt skadd på fylkesveiene enn på riksveinettet. Politikerne har lovt å gjøre noe med det og KNA lover å holde de ansvarlig for løftene sine.