Vi har passert 100.000 elbiler

Av

Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet.

Volkswagen e-Golf er Norges mest solgte elbil og var naturligvis med i markeringen av at det nå er 100.000 elbiler på norske veier.

Volkswagen e-Golf er Norges mest solgte elbil og var naturligvis med i markeringen av at det nå er 100.000 elbiler på norske veier. (Foto: )

DEL

Få FB+ for 99 kr i måneden

[broom.no]  Norge er elbil-land nummer én i verden. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet enn oss nordmenn.

Denne uken passerte vi en ny milepæl for elbilene. Nå har nemlig antallet elbiler på norske veier passert 100.000.

Det er et unikt høyt tall. Og det sier mye om tempoet i elbilsalget av forrige milepæl – 50.000 biler – ble passert i april 2015. Det har altså tatt bare drøyt halvannet år å doble dette antallet.

Gjennombrudd i 2011

Representanter fra alle norske bilimportører med et visst elbilsalg var på plass da Norsk Elbilforening og Zero inviterte til feiring av de 100 000 registrerte elbilene i Norge denne uken.

Elbil-eventyret startet som mange andre eventyr, i det små. De første elbilene som klarte å oppnå særlig salg i Norge, var Buddy og Think. Små, primitive biler med lite av både komfort og plass.

Det store gjennombruddet kom i 2011, med Mitsubishi i-MiEV. Den var soleklar bestselger helt til Nissan Leaf kom og tok over den tronen. Og de siste årene har det rullet inn en rekke nye elbiler. Mest profilert av elbilprodusentene har Tesla vært. Mens Opel Ampera-e akkurat nå er den hotteste elbilen i markedet. Den kommer til neste år. Prisene er akkurat ute, og de er gunstige!

Et foregangsland

Men tilbake til det norske elbilmarkedet. En av produsentene som virkelig har markert seg sterkt her de siste årene er Volkswagen. Deres e-Golf har lenge vært Norge mest solgte elbil.

Sammen med den mindre e-up! har den bidratt til at Volkswagen-importøren har levert over 21 500 elektriske biler til norske kunder.

Opel Ampera-e kommer til Norge neste år og flytter grensene for rekkevidde blant elbilene i denne klassen.

Opel Ampera-e kommer til Norge neste år og flytter grensene for rekkevidde blant elbilene i denne klassen. (Foto: )

– Den suksessen vi har hatt med elbiler i Norge er gledelig både for oss som importør og for fabrikken. Norge er utvilsomt et foregangsland når det kommer til bærekraftig mobilitet, og det som gjøres her blir lagt merke til, sier Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.

Insentivene regjeringen har lagt opp til har bidratt sterkt til elbil-salget i Norge, men også den hurtige utbyggingen av infrastruktur har bidratt til elbilenes popularitet.

– Vi ligger allerede ett tiår foran de store europeiske markedene når det gjelder utvikling av infrastruktur til elbiler, og derfor ser mange hit for å lære av oss. Elektrisk mobilitet er én av bærebjelkene i Volkswagen Groups strategi. Så den praktiske kunnskapen det norske markedet kan bidra med er viktig for fabrikken, sier Hekneby.

Jobber på spreng

I april neste år kommer en ny utgave av e-Golf til Norge. Den får vesentlig lenger rekkevidde enn dagens modell. Her handler det om en økning fra 190 til 300 kilometer, målt etter den såkalte NEDC-standarden.

Dermed er Golf på nivå med det som begynner å bli en liten bunke biler, som tilbyr rekkevidde på rundt 300 kilometer. Dette har på mange måter blitt en ny standard i markedet. Men samtidig er det ingen hemmelighet at flere bilprodusenter nå jobber på spreng med å utvikle modeller som skal overgå dette.

I denne sammenhengen blir Opel Ampera-e en «game changer». Den kommer til å bli målestokken i markedet og en bil mange av konkurrentene har god grunn til å frykte. Derfor er det grunn til å vente en rivende utvikling på rekkevidde i årene som kommer. (ANB)

Artikkeltags