Spår at elbilene blir mye billigere

Elbilene selger i store antall i Norge, men i resten av verden har det ikke tatt av ennå. Kraftig priskutt kan imidlertid gjøre noe med det.

Elbilene selger i store antall i Norge, men i resten av verden har det ikke tatt av ennå. Kraftig priskutt kan imidlertid gjøre noe med det. Foto:

Av

Batteriprisen er på full fart nedover.

DEL

Elbilene selger i rekordhøyt antall i Norge, men på verdensbasis utgjør de bare en minimal del av bilsalget.

Det skyldes i hovedsak prisen: Elbiler koster langt mer enn biler som går på bensin- og diesel. Dermed velger kundene heller de sistnevnte.

I Norge sørger avgiftsnivået for at elbilene får en stor fordel. Vi har noen av verdens høyeste avgifter på «vanlige» biler, mens elbilene verken har avgift eller moms. Dermed blir prisforskjellen i stor grad borte, eller til og med: Elbilene blir rimeligere enn tilsvarende bensin- eller dieselbiler.

Må bli rimeligere

I bilbransjen er man klar på at elbilene må bli rimeligere, hvis de skal få sitt endelige gjennombrudd. Og mye tyder på at det vil skje i løpet av de kommende årene.

En studie fra Bloomberg New Energy Finance peker på at én ting særlig vil bidra til priskutt: Nemlig prisen på batteriene. I dag utgjør batterikostnaden omtrent halvparten av hva det koster å produsere en elbil.

Saken fortsetter under bildet.

Nissan Leaf er elbilen det er flest av i Norge, med over 30.000 eksemplarer. De norske avgiftsreglene har en stor del av æren for elbilsuksessen de siste årene.

Nissan Leaf er elbilen det er flest av i Norge, med over 30.000 eksemplarer. De norske avgiftsreglene har en stor del av æren for elbilsuksessen de siste årene. Foto:

Pisk og gulrot

Ny teknologi og høyere produksjonsvolumer vil bidra kraftig her. Bloomberg anslår at produksjonskostnaden for batteriene vil falle med hele 77 prosent fram mot 2030.

Etter deres beregninger vil dette gjøre elbilene direkte konkurransedyktige mot biler med forbrenningsmotor rundt 2025. Deretter vil de få en stadig større prisfordel.

Her er det også en betydelig X-faktor, nemlig hva verdens politikere vil gjøre for å få flere elbiler på veiene. Dette vil være et viktig bidrag for å få ned forurensningen. Derfor kan det være grunn til å vente både pisk og gulrot: At elbilene får fordeler, mens det blir dyrere og kanskje også mer komplisert å kjøre bensin- og dieselbil. (ANB)

Artikkeltags