Disse temmer trafikken

Utrykningspolitiet vil ha patruljer over hele landet også resten av sommeren, varsler assisterende UP-sjef Roar S. Larsen.

Utrykningspolitiet vil ha patruljer over hele landet også resten av sommeren, varsler assisterende UP-sjef Roar S. Larsen. Foto:

Av

Så langt i sommer har antallet omkomne i trafikken vært historisk lavt, konstaterer Utrykningspolitiet.

DEL

(Dagsavisen)  – I juni mistet 11 personer livet i trafikken, og så langt i juli har vi registrert fire omkomne, noe som er historisk lavt, påpeker assisterende UP-sjef Roar S. Larsen.

I juni i fjor omkom 22 personer i trafikkulykker, altså dobbelt så mange som i år. I juni i 2015 var det 15 personer som omkom i samme måned.

– Siden UPs målsetting med kontrollvirksomheten er å bidra til en reduksjon i antallet drepte og hardt skadde, må vi si at vi så langt er tilfreds med at det i sommer har vært en reduksjon i antallet drepte, fortsetter Larsen.

8.082 råkjørere

– Foreligger det tall for hvor mange som er tatt i fartskontroller og for andre forseelser?

– UP har i juni registrert fartssaker og anmeldt ruspåvirket kjøring på omtrent samme nivå som i juni i fjor, svarer Larsen.

Det innebærer at 8.082 er tatt for å ha kjørt for fort, én færre enn i samme måned i fjor.

234 er tatt for å kjøre i rus, 17 flere enn i samme måned i fjor.

– Hvordan vil dere jobbe resten av sommeren?

– UP jobber som vanlig med de prioriterte adferdskontrollene - fart, rus og bilbeltekontroller, og på de prioriterte veistrekningene.

– Innebærer det aktivitet i hele Norge?

– UP har patruljer over hele landet. UP har ansvaret for hovedveiene, og er mest på de veiene som er ulykkesutsatte.

De lave dødstallene for juni bidrar til at det i løpet av første halvår var 48 personer som mistet livet på veiene. Det er 14 færre enn i løpet av de seks første månedene av 2016.

Normalt er sommermånedene høysesong for trafikkulykker, påpeker kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

– Akkurat nå er det stor utfart på veiene. Det er krevende for mange å kjøre lange strekk og noen fristes til å trykke ekstra hardt på gassen. Lengre kjøreturer, stress for å komme seg raskt fram og uoppmerksomme sjåfører utgjør en betydelig risiko, advarer hun.

– Ta det rolig

– Skal vi ha et håp om at den positive trenden med reduksjon i antall omkomne skal holde seg utover sommeren, må folk ta det med ro, fortsetter Årøen.

Møte- og utforkjøringer står vanligvis for flesteparten av ulykkene i sommerhalvåret.

– Det er viktig at du avpasser farten og kjørestilen etter forholdene, påpeker Årøen.

– Som sjåfør har du hele tiden ansvaret for deg selv og andre. Det er også viktig å minne om at trafikkbildet er komplisert i sommerukene. Det er mye trafikk på veiene, mange turister er ukjente med norske kjøreforhold, og i tillegg øker antall motorsykler, syklister og andre sårbare trafikantgrupper, tilføyer hun.

Hun anbefaler alle sjåfører å være uthvilte og opplagte før de legger i vei. (ANB)

Artikkeltags