Disse bileierne er minst fornøyde

Vi har sett nærmere på bilmerkene som har gjort det dårligst i Autoindex 2017.

Vi har sett nærmere på bilmerkene som har gjort det dårligst i Autoindex 2017. Foto:

Av

Ett merke har hatt en tydelig nedgang fra i fjor.

DEL

(broom.no)  Skal du klare å selge biler over tid, er du avhengig av at de kundene du har er fornøyde og at produktene er gode.

Bilkjøp er jo noe mange gjør med hjertet, mer enn hjernen. Men når en først har fått bilen, er det hverdagen som teller. Hvor god den er å kjøre, hvor driftssikker den er, hvordan prisen holder seg og hvordan du blir møtt hos merkeforhandler. For å nevne noe.

Bilbransjens årlige kundetilfredshets-undersøkelse, Autoindex, tar for seg nettopp disse punktene. Og den er derfor en viktig pekepinn på hvor de ulike merkene har sitt forbedringspotensiale.

23 bilmerker

I 2017 har 15.934 norske bileiere sagt sin mening om bil og bilhold i undersøkelsen. De har svart på en rekke spørsmål innen fire kategorier: Bilmerket, forhandleren, verkstedet – og lojalitet.

Undersøkelsen omfatter 23 bilmerker, og bilene skal være førstegangsregistrert mellom 2010 og 2016.

Lexus havnet på topp, som de har gjort hvert år siden de ble med i 2012, med rekordhøye 932 poeng. Men hvem havnet i bunnen?

Helt nederst på lista finner vi Nissan. De har 784 poeng, og ligger således et godt stykke bak de beste.

Nissan har ingen grunn til å være fornøyd med årets undersøkelse.

Nissan har ingen grunn til å være fornøyd med årets undersøkelse. Foto:

Minst like urovekkende for merket som har elbilen Leaf, kompakt-SUVen Quashqai og SUVen X-Trail som sine bestselgere, er at man opplever en lavere poengsum enn i fjor. Det er en nedgang på 1,2 prosent.

Og det er nedgangen som fører til at de må finne seg i å ha jumboplassen denne gangen.

Fiat like foran

Fiat, som har hatt et turbulent periode med ny imortør og omstrukturering, kommer også dårlig ut. De ender hårfint foran Nissan med bare 786 poeng. Men de kan om ikke annet trøste seg med at det er en ørliten forbedring i poengsummen sammenliknet med i fjor.

Går vi videre oppover på lista finner vi Hyundai. De er nok skuffet over å være i bunnsjiktet. Men har tross alt klart å bedre poengsummen sin betydelig fra i fjor. Faktisk er Hyundai det merket som har vist den mest positive utviklingen med utgangspunkt i resultatet fra i fjor.

De har også hatt en betydelig økning av salget det siste året, mye takket være søstermodellene Ioniq, som er tilgjengelig både som hybrid, ladbar hybrid og ren elbil.

Resten av bunn 5-lista utgjøres av henholdsvis Mitsubishi og Kia. Begge har opplevd godt salg de siste årene – med henholdsvis Outlander PHEV og Soul Electric.

Brooms redaktør, Knut Skogstad, tror det akkurat nå legges konkrete planer blant merkene som har havnet nederst på lista.

– Flere av merkene med lavest poengsum selger jo egentlig mye biler. Men de er nok klar over at hvis det skal fortsette, må de ha fornøyde kunder. Da holder ikke de resultatene som har kommet her. Mer personlig og tett oppfølging av kundene er bare blitt mer og mer viktig de siste årene. Her gjelder det å være god, mener Skogstad. (ANB)

Her ser du hele listen fra årets undersøkelse:

Artikkeltags