Aldri har kundene vært mer fornøyde

Lexus har virkelig dreisen på kundetilfredshet – og topper for sjette året på rad Autoindex-kåringen.

Lexus har virkelig dreisen på kundetilfredshet – og topper for sjette året på rad Autoindex-kåringen. Foto:

Av

Det er ett bilmerke som er i særstilling når det kommer til kundetilfredshet i Norge.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

(broom.no)  For sjette år på rad topper Lexus, premiummerket til Toyota, bransjens tøffeste målestokk – den årlige undersøkelsen Autoindex.

Lexus har altså gjort rent bord her de siste seks årene. Men i år tar de det hele til nye høyder, ved både å registrere den høyeste poengsummen som noensinne er målt og øke avstanden til konkurrentene.

Historisk

Autoindex er undersøkelsen hvor 15.934 norske bileiere har sagt sin mening om bil og bilhold. De har svart på en rekke spørsmål innen fire kategorier: Bilmerket, forhandleren, verkstedet – og lojalitet.

Undersøkelsen omfatter 23 bilmerker, og bilene skal være førstegangsregistrert mellom 2010 og 2016.

I år fikk Lexus 932 poeng, som altså er den høyeste registrerte poengsummen i Autoindex sin 16-årige historie i Skandinavia.

Lexus har god margin ned til alle konkurrenter innenfor alle kategorier, og merket klarer å øke scoren innenfor kategoriene salg (framgang 1,1 prosent) og verksted (framgang 2,4 prosent), områder hvor den norske Lexus-organisasjonen har størst påvirkningskraft.

– Vi er ydmyke og takknemlige overfor kundene våre, som år etter år viser oss stor tillit og rangerer oss så høyt. Det er en sterk motivasjon, og vi kommer ikke til å hvile på laurbærene. Kontinuerlig forbedring er et grunnleggende element i filosofien bak Lexus. Målet vårt er alltid å forbedre oss ytterligere, sier Customer Care Manager, Tone Thunes.

– Imponerende

Lexus har de siste årene hatt en solid salgsøkning på det norske markedet.

– Det er naturligvis fortsatt et nisjemerke. Men det at de styrker posisjonen sin ytterligere, samtidig som de øker salget såpass mye, er imponerende. Knallhardt fokus på personlig service og oppfølging har åpenbart gitt resultater, sier Broom-redaktør, Knut Skogstad.

Spørsmålene til bileierne er inndelt i fire hovedkategorier: Bilen og kjøreopplevelsen (vektet 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).

På plassen bak Lexus kommer BMW med 876 poeng, etterfulgt av Volvo med 869 poeng. Resten av Topp 5-lista utgjøres av Subaru (865 poeng) og Mercedes (864 poeng). (ANB)

Artikkeltags