Akkurat offisiell: Dette er årets viktigste bilnyhet

Her er den offisiell: Volkswagens nye elbil ID.3.

Her er den offisiell: Volkswagens nye elbil ID.3.

Av

Nå er også rekkevidden på ID.3 offisiell.

DEL

Volkswagen har vært store på elbil i Norge i flere år, med e-up! og e-Golf. Men de to er bare en forsmak på det som nå skal skje.

De siste årene har nemlig VW jobbet intenst med det som er deres største produktoffensiv noensinne. De har investert milliardbeløp i utvikling av en helt ny serie elbiler, kalt ID. Først ut er modellen som akkurat nå har blitt avduket i Berlin: ID.3.

Interessen er ikke overraskende enorm i Norge. Importøren har allerede over 18.000 kunder på en egen interesseliste som mottar nyhetsbrev om ID. Nå åpner de for bestilling.

Norges mest solgte bil

– Norge er et av foregangslandene for ID.-familien for fabrikken. Vi ser fram til verdenspremieren på bilutstillingen i Frankfurt i høst, sier Anita Svanes som er kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge.

Deres ambisjon er ikke akkurat beskjeden: Importøren forventer at ID.3 skal bli Norges mest solgte bil i 2020. Ut fra interessen på forhånd og den posisjonen elbilene har i Norge, ventes et salg på 10.000 biler å være svært realistisk, det kan godt også bli mer.

VW har akkurat presentert ID.3 for første gang, i Berlin.

420 kilometer

Den norske importøren starter med en spesialmodell, kalt ID.3 1ST. Produksjonen av denne begynner i november 2019, utleveringer starter i midten av 2020. Spesialmodellen leveres med et batteri med 58 kWh nettokapasitet (62kWh brutto) og med en estimert rekkevidde på inntil 420 kilometer, målt etter den nye WLTP-testsyklusen.

Lenger rekkevidde kommer etter hvert. VW opplyser at ID.3-familiens modeller kan på et senere tidspunkt konfigureres med ulike batteristørrelser for en rekkevidde fra 330 km til 550 km, etter WLTP-syklusen.

Bilen er ferdig spesifisert i tre ulike utstyrsversjoner, skreddersydd for det norske markedet. Alle utstyrsversjonene er det VW selv betegner som "riktig utstyrte" modeller. ID.3 Plus får i tillegg IQ Light (oppgraderte LED-lys), samt to-farget eksteriør og andre interiørdetaljer. For ID.3 Max følger panorama soltak og innovative løsninger som head-up display med.

En prototype av ID 3 har tidligere vært på Norges-besøk, her er den fotografert i Oslo.

Endelige priser i høst

Bilen er på størrelse med dagens Golf, det vil si rundt 4,25 meter lang. Den elektriske drivlinjen gir fordeler i forhold til plassen, som innvendig skal være på nivå med dagens Passat.

Startprisen for ID.3 1ST blir i underkant av 40.000 Euro i Tyskland. Med dagens kurs tilsvarer det like under 400.000 kroner. I dag har ikke elbilene moms i det norske markedet, det vil naturligvis kunne påvirke endelig pris.

Den produksjonsklare versjonen av ID.3 debuterer på bilutstillingen i Frankfurt i september. Deretter blir endelige priser kjent, også for Norge. Da vil alle som har forhåndsbestilt ID.3 1ST kunne fullføre sitt kjøp.

VW har åpnet for bestilling av ID.3 i dag, da i en spesilversjon som heter 1ST.

Seks konseptbiler er vist

Norge regnes som et av de viktigste markedene sammen med Tyskland, Nederland, Frankrike, England og Østerrike. Volkswagen planlegger å utlevere mer enn 100.000 eksemplarer av ID.3 årlig.

Når denne modellen er lansert, følger flere medlemmer av ID-familien etter. Hittil har seks konseptbiler blitt presentert: ID. (kompaktklassen), ID. BUZZ (flerbruksbil), ID. CROZZ (SUV), ID. VIZZION (sedan), ID. BUGGY (beach buggy) og ID. ROOMZZ (stor SUV).

I 2020 lanseres ID. og en ID. SUV, mens den folkevognbuss-inspirerte ID. BUZZ og den nyskapende sedanmodellen ID. VIZZION lanseres i 2022. ID. ROOMZZ er planlagt til år 2021 med start i Kina.

Det er ikke vanskelig å se hvilken bil ID. BUZZ er inspirert av. Den kommer i 2022.

Produseres klimanøytralt

Omfattende investeringer gjør Volkswagen ID. til den første serieproduserte modellen som vil bli produsert klimanøytralt. I produksjonen av ID. gjennomgår Volkswagen hele verdikjeden for å redusere eller unngå helt, CO2-utslipp.

Battericellene blir produsert i Europa, og den nødvendige energien kommer fra grønne energikilder. Videre innsparingspotensial undersøkes for tiden sammen med leverandører, i hele leveringskjeden, helt tilbake til utvinningen av råstoff. Uunngåelige utslipp i produksjonen blir kompensert for gjennom sertifiserte klimaprosjekter, slik at hele produksjonen av ID. blir CO2-nøytral ved lanseringen.

Artikkeltags