Bunnsolid økonomi og tro på fremtiden sendte salget av dyre biler til himmels i 2012. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at mer enn hvert fjerde bilkjøp (25,8 prosent) hørte hjemme i gruppen «premium/luksus» i fjor. Og i desember nådde andelen hele 32 prosent.

Fire av ti

Fire av premiummerkene – Audi, BMW, Mercedes-Benz og Volvo – befant seg også på listen over de ti mest kjøpte bilmerkene. I tillegg har Porsche mer enn doblet salget fra i fjor.

Med få unntak selges knapt små og billige biler i Norge.

Forklaringen ligger i betydelig grad i oppbyggingen av det særnorske bilavgiftssystemet hvor en bils teknologi (vekt, motoreffekt og utslipp) og ikke dens verdi skattlegges. Engangsavgiften vil derfor i kroner være den samme på en billig bil som på en dyr om vekt, motoreffekt og utslipp er identisk.

Lavskattet teknologi

Det er gjerne slik at premiumbilene har den mest avanserte teknologien og det laveste utslippet. Dette gjør at prisforskjellen i prosent mellom en normal bil og en premium bil ofte ikke blir så stor. Det samme gjelder for små biler sammenlignet med mellomstore.

I tillegg orienterer premiummerkene seg i større grad enn før mot kunder som foretrekker mellomstore og kompakte biler. Audi A1/A3, BMWs 1-serie, Mercedes A/B-klasse og Volvo V40 er eksempler på slike biler som alle selger godt i Norge.

Seks av ti

På de bruktimporterte personbilene – som i 2012 utgjorde hele 22,1 prosent av alle nyregistreringene – sto premium/luksusbilene for hele 60,1 prosent av importen.

Seks av de ti mest importerte merkene hørte med i nevnte gruppe, med BMW som en klar favoritt. Hver femte bruktimporterte bil var i fjor en BMW. Sammenlignet med noen år tilbake er nå mange av de bruktimporterte bilene så godt som nye.

Dette har fått flere av nybilimportørene til å bruse med fjærene. Administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Norge sier til BilNytt.no at situasjonen i praksis er svært konkurransevridende og truer den etablerte bilbransjen i Norge. I tillegg mener Herland at staten taper store penger.

Firehjulsdrift

Firehjulsdrift passer også nordmenn godt. 29,8 prosent av nybilkjøperne plusset på dette ekstrautstyret eller valgte en modell som har det i standardpakken. Kun én gang i historien (2006) har 4x4-andelen vært høyere (30,5 prosent), men da lå tunge avgiftsendringer i 2007 til grunn.