Truer med å selge hele flyplassen

Truer med å nedlegge: Flyplassjef Pål F. Tandberg sier at Olav Thon og Orkla vil selge seg ut av Moss lufthavn Rygge om ikke Avinors tårnavgifter endres. – Da får heller Avinor kjøpe aksjene, sa Tandberg foran en lettere sjokkert forsamling.

Truer med å nedlegge: Flyplassjef Pål F. Tandberg sier at Olav Thon og Orkla vil selge seg ut av Moss lufthavn Rygge om ikke Avinors tårnavgifter endres. – Da får heller Avinor kjøpe aksjene, sa Tandberg foran en lettere sjokkert forsamling. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Flyplassjef Pål F. Tandberg sier Olav Thon og Orkla vil selge seg ut av Moss lufthavn Rygge om ikke avgiftene endres.

DEL

Flyplassjef Pål F. Tandberg la ikke fingrene imellom da han tirsdag presenterte Moss lufthavn Rygges utfordringer for nærminister Monica Mæland (H) som da gjestet Moss.

Det er Avinors nye regulativ for flyplassens tårntjenester som kom i stand rett før jul i fjor som nå rammer de private flyplassene Rygge og Torp knallhardt.

Det er laget ett system for de statlige flyplassene, og et annet regulativ for de private flyplassene. De nye regulativene gjør at private flyplasser må blø langt mer enn før.

Tandberg viste til at siden oppstarten i 2007 har flyplassens avgifter til Avinor steget fra 18 til 45 millioner kroner.

Landeveisrøveri

– Det er helt uforståelig, og jeg vil sammenligne dette med et landeveisrøveri, sa Tandberg, som mente hele det norske luftfartssystemet var skreddersydd for statlig monopoldrift.

– Slik rammene er nå er det umulig å drive en privat flyplass utenom Avinor-systemet. Vårt svar på dette er å la Avinor kjøpe aksjene til Olav Thon og Orkla, og med det overta hele flyplassen, sa Tandberg, som estimerte den direkte merutgiften Rygge som privat flyplass nå har, til 30 millioner kroner i året.

– Dette verken kan eller vil eierne betale. Vi trenger nye rammer og en eiernøytral modell som ikke knekker privateide flyplasser, sa Tandberg.

Næringsminister Monica Mæland lovte å ta med seg innspillene fra Tandberg.

– Vi ønsker konkurranse, også på flyplassene. Jeg vet at samferdselsministeren følger dette nøye, og at han ønsker en konstruktiv løsning. Jeg skal ta med meg det jeg nå har hørt, lovte Monica Mæland.

Også Tandberg lot seg berolige litt av dette.

– Vi håper og tror at dagens regjering vil finne en løsning, sa Pål F. Tandberg.

Etter planen skal den nye avgiftsforskriften opp til politisk avgjørelse før sommeren, og trykket mot regjeringen for ikke å godkjenne regulativet slik det foreligger, er sterkt fra både Torp og Rygge.

Direkte etter møtet kunne varaordfører i Moss, Anne Bramo (FrP) fortelle at hun sporenstreks ville ta kontakt med finansminister Siv Jensen og få til et møte med henne.

– Det var en rystende historie vi fikk høre. Her må det reageres, sa Bramo til Moss Avis.

Hyllet Sempro

Det var hos det digitale mediebyrået Sempro hvor næringsminister Monica Mæland ble møtt da hun ankom Moss tirsdag.

Her fikk Mæland en grundig presentasjon av gründerbedriften som ble startet av Terje Skapnord og Kjetil Sinding for fem år siden, og som nå teller 27 ansatte og har en omsetning på 40 millioner kroner.

Sinding uttrykte frustrasjon over skjemavelde, rapportering, arbeidsgiveravgift og mangel på offentlig støtte for gründere noe Monica Mæland tok på strak arm.

– Dette er jo kjente problemstillinger, og det er svært nyttig å høre hvordan man på godt og vondt har erfart å bygge et firma. Det er jo gøy å se hvordan Sempro har lyktes, sa hun.

– Kan du love flere insentiver til gründere?

– Nå holder jeg på å lage en gründerplan. Her skal vi se på betingelsene område for område, sa Mæland.

Artikkeltags